Uudistuva kouluruokailusuositus kannustaa hyvinvointioppimiseen

Suo­ma­lai­nen kou­lu­ruo­kai­lu­suo­si­tus on uu­dis­tu­mas­sa. Luon­nos uu­des­ta Syö­dään ja opi­taan yh­des­sä –kou­lu­ruo­kai­lu­suo­si­tuk­ses­ta kävi läpi jul­ki­sen kom­men­toin­ti­kier­rok­sen loka-mar­ras­kuus­sa. Lo­pul­li­nen suo­si­tus on tar­koi­tus jul­kais­ta alku­vuo­den 2017 ai­ka­na. Kou­lu­ruo­kai­lu­suo­si­tuk­sen uu­dis­ta­mi­ses­ta on vas­tan­nut Val­ti­on ra­vit­se­mus­neu­vot­te­lu­kun­nan aset­ta­ma työ­ryh­mä.

Val­ti­on ra­vit­se­mus­neu­vot­te­lu­kun­nan pää­sih­tee­ri Arja Lyy­ti­käi­nen sa­noo, että kou­lu­ruo­kai­lu­suo­si­tuk­sen ta­voit­tee­na on las­ten ja nuor­ten ter­vey­den ja hy­vin­voin­ti­op­pi­mi­sen edis­tä­mi­nen. Hy­vin­voin­ti­op­pi­mi­nen on elin­i­käi­nen pro­ses­si, joka al­kaa var­hais­lap­suu­des­ta ja jat­kuu van­huu­teen saak­ka.

– Kou­lu­ruo­kai­lul­la on mah­dol­li­suus opet­taa lap­sia ja nuo­ria omas­ta ter­vey­des­tä ja hy­vin­voin­nis­ta huo­leh­ti­mi­seen. Se kan­nus­taa sään­nöl­li­seen ate­ri­oin­tiin ja ra­vit­se­muk­sel­li­ses­ti täy­si­pai­nois­ten ate­ri­oi­den naut­ti­mi­seen sekä kou­lus­sa että ko­to­na, Lyy­ti­käi­nen to­te­aa.

Uu­dis­tu­van kou­lu­ruo­kai­lu­suo­si­tuk­sen kas­va­tuk­sel­li­nen näkö­kul­ma on­kin vah­va. Kou­lu­ruo­kai­lu ei ole ir­ral­li­nen osa kou­lu­päi­vän toi­min­nois­sa, vaan osa ope­tus­suun­ni­tel­man mu­kais­ta ope­tus-, oh­jaus- ja kas­va­tus­teh­tä­vää. Kou­lu­ruo­kai­lu on käy­tän­nön­lä­heis­tä ruo­ka­kas­va­tus­ta, jos­sa ope­tus- ja kas­va­tus­hen­ki­lös­töl­lä on tär­keä roo­li. Ai­kuis­ten teh­tä­vä on toi­mia kou­lu­ruo­kai­lus­sa esi­merk­ki­nä, roh­kais­ta ja kan­nus­taa, an­taa myön­teis­tä pa­lau­tet­ta ja vah­vis­taa myön­teis­tä ruo­kai­lu­ilma­pii­riä.

Yksilöllinen annoskoko, sama ravitsemuksellinen laatu

Suo­si­tuk­sen mu­kai­nen kou­lu­a­te­ria kat­taa kes­ki­mää­rin noin kol­man­nek­sen op­pi­laan koko päi­vän ener­gi­an­tar­pees­ta. Lyy­ti­käi­sen mu­kaan kou­lu­ruo­kai­lus­sa on tär­keä huo­mi­oi­da, että op­pi­lai­den ener­gi­an­tar­ve ja so­pi­va an­nos­koko vaih­te­le­vat yk­si­löl­li­ses­ti.

– Hen­to tyt­tö ja pal­jon ur­hei­le­va, kas­vu­py­räh­dys­tä läpi­käy­vä poi­ka tar­vit­se­vat kou­lu­lou­naal­la eri ko­koi­sen an­nok­sen, Lyy­ti­käi­nen ha­vain­nol­lis­taa.

Vaik­ka op­pi­lai­den an­nos­koos­sa voi olla ero­ja, kou­lu­lou­naan ra­vit­se­muk­sel­li­sen laa­dun ta­voit­teet ovat kai­kil­le sa­mat. Ruo­ka­pal­ve­luis­sa on tär­ke­ää kiin­nit­tää huo­mi­o­ta käy­tet­tä­vien raa­ka-ai­nei­den ja val­mis­tet­ta­vien ate­ri­oi­den ras­van, hii­li­hyd­raat­tien ja pro­te­ii­nien laa­tuun sekä suo­lan ja kui­dun mää­rään.

Osallisuus lisää kouluruokailun suosiota

Lyy­ti­käi­nen muis­tut­taa, että kou­lu­ruo­kai­lun ra­vit­se­muk­sel­li­set ta­voit­teet täy­si­pai­noi­ses­ta ate­ri­as­ta täyt­ty­vät vain sil­loin, kun op­pi­las syö koko tar­jo­tun ate­ri­an. Sii­hen kuu­luu pää­ruo­an ohel­la myös tuo­rei­ta tai kyp­sen­net­ty­jä kas­vik­sia, lei­pää ja mar­ga­rii­nia sekä ras­va­ton tai vähä­ras­vai­nen mai­to tai pii­mä.

Suu­rin osa kou­luis­sa ruo­kai­le­vis­ta syö pää­ruo­kaa, mut­ta moni jät­tää pois mui­ta ate­ri­an osia, eten­kin sa­laa­tin ja mai­don. Ala­kou­luis­sa 98 pro­sent­tia op­pi­lais­ta osal­lis­tuu kou­lu­ruo­kai­luun vii­te­nä päi­vä­nä vii­kos­sa, mut­ta ylä­kou­luis­sa vain kak­si kol­mes­ta op­pi­laas­ta il­moit­taa syö­vän­sä kou­lu­a­te­ri­an päi­vit­täin.

– Mitä enem­män op­pi­las ko­kee, että hä­nel­lä on mah­dol­li­suus vai­kut­taa kou­lu­ruo­kai­lun to­teu­tuk­seen, sitä use­am­min hän osal­lis­tuu kou­lu­ruo­kai­luun. Var­sin­kin ylä­kou­lu­lai­siin täy­tyy pa­nos­taa, jot­ta kou­lu­ruo­kai­luun osal­lis­tu­mi­nen saa­daan lä­hel­le sa­taa pro­sent­tia, Lyy­ti­käi­nen sa­noo.

Kou­lu­ruo­kai­lu­suo­si­tuk­sen mu­kaan op­pi­lai­den osal­lis­ta­mis­ta kou­lu­ruo­kai­lun to­teu­tuk­seen tu­ke­vat mm. kai­kil­le avoin kou­lu­ruo­ka­pa­nee­li, op­pi­lai­den mah­dol­li­suus so­mis­taa ruo­kai­lu­tila, op­pi­lai­den to­teut­ta­mat kou­lu­ruo­kai­lun tee­mat ja ruo­ka­hä­vi­kin seu­ran­ta osa­na op­pi­mis­teh­tä­vää.

Kouluruokailu mahdollistaa erilaiset ruokavaliot

Kou­lu­ruo­kai­lu­suo­si­tus neu­voo täy­si­pai­noi­seen kou­lu­ruo­kai­lun to­teu­tuk­seen myös eri­tyis­ti­lan­teis­sa, ku­ten kou­lun ret­ki- tai juh­la­päi­vi­nä. Li­säk­si se opas­taa eri­tyis­ruo­ka­va­li­oi­den, kas­vis­ruo­ka­va­li­oi­den sekä moni­kult­tuu­ris­ten ruo­ka­va­li­oi­den huo­mi­oi­mi­seen kou­lu­ruo­kai­lus­sa.

– Tar­vi­taan en­tis­tä enem­män ym­mär­rys­tä sii­tä, että myös kou­lu­ruo­kai­lus­sa voi­daan syö­dä mo­nin eri ta­voin, Lyy­ti­käi­nen sa­noo.

Kou­lu­ruo­kai­lu­suo­si­tus kat­taa kou­lu­lou­naan to­teu­tuk­sen ohel­la oh­jeis­tuk­sen väli­pa­lois­ta aamu- ja ilta­päi­vä­toi­min­nas­sa sekä kou­lun ker­ho­toi­min­nas­sa. Op­pi­lail­le tu­lee tar­jo­ta mak­su­ton väli­pala, jos kou­lu­tun­nit jat­ku­vat yli kol­me tun­tia lou­naan jäl­keen.

Uu­dis­tu­van kou­lu­ruo­kai­lu­suo­si­tuk­sen poh­ja­na ovat Ter­veyt­tä ruo­as­ta – suo­ma­lai­set ra­vit­se­mus­suo­si­tuk­set (2014) ja Syö­dään yh­des­sä – ruo­ka­suo­si­tuk­set lap­si­per­heil­le (2016).

Val­ti­on ra­vit­se­mus­neu­vot­te­lu­kun­ta pi­tää tär­ke­ä­nä, että kun­nis­sa käy­te­tään kou­lu­ruo­kai­lu­suo­si­tus­ta, kun pää­te­tään kou­lu­ruo­kai­lun ra­hoi­tuk­ses­ta, kil­pai­lu­te­taan toi­min­taa ja elin­tar­vi­ke­han­kin­to­ja, suun­ni­tel­laan ja to­teu­te­taan kou­lu­ruo­kai­lua käy­tän­nös­sä sekä seu­ra­taan ja ar­vi­oi­daan sen to­teu­tu­mis­ta.

Kir­joit­ta­ja:

Kris­ta Kor­pe­la-Ko­so­nen

Läh­de:

Val­ti­on ra­vit­se­mus­neu­vot­te­lu­kun­nan pää­sih­tee­ri Arja Lyy­ti­käi­sen pu­heen­vuo­ro Am­mat­ti­keit­ti­ö­o­saa­jat ry:n syys­se­mi­naa­ris­sa 11.10.2016 Hel­sin­gis­sä sekä loka­kuus­sa kom­men­toin­ti­kier­ros­ta var­ten jul­kais­tu suo­si­tus­luon­nos Syö­dään ja opi­taan yh­des­sä – Kou­lu­ruo­kai­lu­suo­si­tus.

Kou­lu­ruo­kai­lu­suo­si­tus kan­nus­taa sään­nöl­li­seen ate­ri­oin­tiin. Kou­lu­lai­sil­le täy­tyy tar­jo­ta mak­su­ton väli­pala, jos oppi­tun­nit jat­ku­vat yli kol­me tun­tia lou­naan jäl­keen. Kuva: Kris­ta Kor­pe­la-Ko­so­nen

Ra­vit­se­mus­kat­saus 2-2016Kou­lu­ruo­kai­lu, lap­set ja kas­vik­set ta­pe­til­la20.12.2016