Euroopan 22. lihavuustutkijoiden kokoukseen (eco2015) Prahassa toukokuussa 2015 osallistui yli 1200 lihavuussiantuntijaa 73 maasta. Ohjelma kattoi monipuolisesti lihavuustutkimuksen eri alueet, painottuen lihavuuteen kansanterveysongelmana.
Lihavuusongelman laajuus
Tutkimukset ovat antaneet viitteitä siitä, että lihavuuden yleistyminen olisi pysähtynyt joissakin maissa kuten Suomessa. WHO:n tuore raportti osoitti kuitenkin lihavuusepidemian edelleen pahenevan monissa Euroopan maissa. Siinä varoitetaan lihavuuden saavuttavan hälyttävät mittasuhteet vuoteen 2030 mennessä.
Hankalimpana esimerkkinä mainittiin jo nykyisellään hyvin tukevat irlantilaiset. Heidän keskuudessaan liikapainoisuuden (painoindeksi yli 25) ennustetaan yleistyvän 20–40 % eli liikapainoisia olevan tuolloin miltei 90 % aikuisista. Lihavien (painoindeksi yli 30) osuuden Irlannin väestöstä ennustetaan samana aikana kaksinkertaistuvan niin, että noin puolet aikuisista olisi lihavia vuonna 2030. Samansuuntainen lihavuuden kaksinkertaistuminen on odotettavissa myös esimerkiksi Kreikassa (40 prosenttiin) ja Ruotsissa (22–24 prosenttiin).
WHO peräänkuuluttaa poliittista tahtoa ongelman ratkaisemiseksi. Poliittiset ratkaisut ovat kuitenkin vaikeita, mitä osoittaa esimerkiksi ravinnon hintapolitiikan määräytyminen vapaassa markkinataloudessa muiden kuin terveysarvojen pohjalta.
Tanskan rasvavero
Sinne Smed Kööpenhaminan yliopistosta analysoi Tanskassa 2011–2012 voimassa olleen, poliittisista syistä kumotun ´rasvaveron´ terveysvaikutuksia. Vain vuoden voimassa olon jälkeen kumottu vero kohdistui lähinnä voihin, maitoon, juustoon, öljyyn ja lihaan sekä tuotteisiin, jotka sisälsivät yli 2,3 % tyydyttynyttä rasvaa.
Lyhytaikainen laki tuotti huomattavan verokertymän (216 miljoonaa USD). Sen kumoamista perusteltiin poliittisten valtasuhteiden vaihduttua mm. sillä, että se vaaransi tanskalaista maataloutta ja työllisyyttä sekä oli byrokraattisuuden vuoksi työläs toteuttaa. Yksi lain kumoamisen peruste oli myös, ettei sillä ollut merkittävää vaikutusta tanskalaisten syömistottumuksiin.
Kotitalouksien kulutustietojen valossa tutkijat kuitenkin havaitsivat rasvaveron voimassa olon aikana, että kokonaisrasvan ja erityisesti tyydyttyneen rasvan kulutus väheni ja vihannesten käyttö lisääntyi. Samaan aikaan suolan käyttö väheni nuorten, mutta lisääntyi iäkkäämpien kuluttajien talouksissa. Lain lyhyen voimassa olon aikana kuolleisuus kroonisiin sairauksiin aleni lievästi (0.3 %). Terveysvaikutukset olisivat kaiketi olleet tuntuvammat, jos laki olisi jäänyt voimaan pidemmäksi aikaa tai jos suolan käytön lisääntyminen olisi voitu estää.
Kirjoittaja:
Dosentti Aila Rissanen
Ravitsemuskatsaus 1-2015Ravitsemuspolitiikkaa25.9.2015