Ruokakasvatus on yhteinen asia

Suo­mi on kou­lu­tuk­sen mal­li­maa. Suo­mi on myös kou­lu­ruo­kai­lun mal­li­maa. School Dining in Finland – Learning and Well-Being on en­sim­mäi­nen eng­lan­nin­kie­li­nen kir­ja suo­ma­lai­ses­ta kou­lu­ruo­kai­lus­ta. Kir­jan avul­la voi­daan ja­kaa kan­sain­vä­li­sis­sä ja ko­ti­mai­sis­sa ver­kos­tois­sa ko­ke­muk­sia sii­tä, mi­ten kou­lu­ruo­kai­lu ja kou­lun ruo­ka­kas­va­tus edis­tä­vät kaik­kien kou­lu­yh­tei­sön jä­sen­ten hy­vin­voin­tia.

Kir­jas­sa tar­kas­tel­laan kou­lu­ruo­kai­lun yh­teis­toi­min­nal­li­sia ke­hit­tä­mis­mah­dol­li­suuk­sia. Läh­tö­koh­ta­na on aja­tus, että hyvä kou­lu­ruo­kai­lu on aina myös moni­puo­lis­ta ruo­ka­kas­va­tus­ta ja elä­män tai­to­jen opet­te­lua lap­sen ja nuo­ren par­haak­si. Mo­net kou­lut toi­mi­vat tii­viis­sä yh­teis­työs­sä kan­sain­vä­lis­ten kum­mi­kou­lu­jen kans­sa. Teos so­pii­kin hy­vin ti­lan­tei­siin, jois­sa tar­vi­taan kat­ta­va eng­lan­nin­kie­li­nen ku­vaus suo­ma­lai­ses­ta kou­lu­ruo­kai­lus­ta ja sii­hen liit­ty­väs­tä ruo­ka­kas­va­tuk­ses­ta. Kir­jan ni­mes­sä käy­te­tään tie­toi­ses­ti ter­miä ’dining’, kos­ka ha­lu­taan ko­ros­taa kou­lu­ai­kai­sen syö­mi­sen koko­nais­val­tais­ta ja ruo­ka­kas­va­tuk­sel­lis­ta luon­net­ta. ’School meals’ oli­si ol­lut lii­an ka­pea kä­si­te kir­jan ta­voit­tei­siin ja kou­lu­ruo­kai­lun kas­va­tuk­sel­li­seen po­ten­ti­aa­liin näh­den.

Kouluruokailu on ruokakasvatusta

Suo­mes­sa kou­lu­ruo­kai­lu on val­ta­kun­nal­li­ses­sa ope­tus­suun­ni­tel­mas­sa mää­ri­tet­ty osak­si koko kou­lu­yh­tei­sön ruo­ka­kas­va­tus­ta. Läh­tö­koh­ta­na kou­lu­ruo­kai­lun ke­hit­tä­mi­ses­sä ovat nuo­ret ja hei­dän ak­tii­vi­nen osal­lis­ta­mi­sen­sa ruo­ka­kas­va­tuk­seen. Kou­lu kas­vat­taa esi­mer­kil­lä ja sik­si kaik­ki kou­lun ai­kui­set – opet­ta­jat, reh­to­rit, ruo­ka­pal­ve­lu­hen­ki­lös­tö – ovat mer­kit­tä­viä osal­li­sia on­nis­tu­neen kou­lu­ruo­kai­lu­ym­pä­ris­tön luo­mi­ses­sa. Kir­jas­sa ku­va­taan, mi­ten kou­lu­ruo­kai­lu on koko kou­lu­yh­tei­sön yh­tei­söl­li­nen op­pi­mis­ym­pä­ris­tö il­man vuo­si­luok­ka-, oppi­aine- ja oppi­tun­ti­ra­jo­ja. Kou­lu­ruo­kai­lu tar­jo­aa mitä par­haim­man pai­kan elä­män tai­to­jen op­pi­mi­sel­le ja har­joit­te­lul­le kai­kil­le kou­lu­yh­tei­sön jä­se­nil­le.

Kou­lu­ruo­kai­lu tu­lee näh­dä kas­va­tuk­sel­li­se­na ja ope­tuk­sel­li­se­na oppi­ai­nei­siin ja vuo­si­luok­kiin ra­joit­tu­mat­to­ma­na mah­dol­li­suu­te­na sekä pe­da­go­gi­se­na elä­män­tai­to­jen op­pi­mis­paik­ka­na ja ti­la­na eikä vain kou­lun tuki­pal­ve­lu­na. Kou­lu­ruo­kai­lun ope­tus ja oh­jaus kuu­lu­vat kai­kil­le kou­lun ai­kui­sil­le. Koti­ta­lous- ja ter­veys­tie­don ope­tuk­seen on luon­nol­lis­ta si­säl­lyt­tää kou­lu­ruo­kai­lun ra­vit­se­mus- ja ruo­ka­kas­va­tuk­sel­li­sen mer­ki­tyk­sen opet­ta­mi­nen.

Kouluruuan arvostus pohjustetaan kotona

Ruu­an ar­vos­tus läh­tee ko­toa ja van­hem­mis­ta. Lap­set ja nuo­ret ar­vos­ta­vat kou­lu­ruo­kai­lua, kun myös van­hem­mat ar­vos­ta­vat sitä. Täs­sä tar­vi­taan ko­tien hy­vää yh­teis­työ­tä ja esi­merk­kiä. Kou­lu­ruo­kai­luun liit­ty­viä asi­oi­ta on pi­det­tä­vä sään­nöl­li­ses­ti esil­lä esi­mer­kik­si van­hem­pain­il­lois­sa. Muis­te­taan myös ko­to­na ky­syä: mitä si­nul­le kuu­luu, mitä söit tä­nään kou­lus­sa?

Hy­vän kou­lu­ruo­an syn­ty­mi­seen tar­vi­taan osaa­via ih­mi­siä ja laa­duk­kai­ta elin­tar­vik­kei­ta. Kou­lu­ruo­ka yh­dis­tää kaik­kia ruo­ka­ket­jun toi­mi­joi­ta elin­tar­vi­ke­te­ol­li­suu­des­ta lähi- ja luo­mu­ruo­an tuot­ta­jiin. Elin­tar­vi­ke­alan yri­tyk­set ja koko ruo­ka­ket­jun toi­mi­jat ovat tär­kei­tä yh­teis­työ­kump­pa­nei­ta hy­vän kou­lu­ruo­an te­ke­mi­ses­sä ja ar­vos­tuk­sen ra­ken­ta­mi­ses­sa. Esi­mer­kik­si uu­sien ruo­kien ke­hit­tä­mi­nen ja laa­tu­tuot­tei­den tar­jo­a­mi­nen ovat mer­kit­tä­viä ja tar­peel­li­sia kump­pa­nuus­a­si­oi­ta. Kir­jas­sa an­ne­taan käy­tän­nön esi­merk­ke­jä sii­tä, mil­lai­sia toi­mi­via käy­tän­tö­jä on luo­tu eri kun­nis­sa ja mi­ten kou­lu­ruo­kai­lu kir­ja­taan nä­ky­väk­si kou­lun ope­tus­suun­ni­tel­maan.

Kouluruoka rakentaa hyvinvointia

Kou­lu­ruo­kai­lu on ai­ka­naan ’kek­sit­ty’ op­pi­lai­den hy­vin­voin­nin ja op­pi­mi­sen tur­vaa­jak­si. Jo sil­loin suo­ma­lai­ses­sa yh­teis­kun­nas­sa pi­det­tiin tär­ke­ä­nä tasa-ar­voi­suu­den to­teu­tu­mis­ta, mikä ko­ros­tuu ny­ky­ään vie­lä enem­män ja ai­em­paa moni­muo­toi­sem­pa­na. Kou­lu­hy­vin­voin­tiin ja nuo­riin voi­daan vai­kut­taa läs­nä­o­lol­la ja vä­lit­tä­mi­sel­lä sekä ai­kuis­ten an­ta­mal­la mal­lil­la.

Kou­lu kas­vat­taa olol­laan. Kou­lu­ruo­kai­lul­la sen kaik­ki­ne si­säl­tö­a­lu­ei­neen on mer­kit­tä­vä vai­ku­tus las­ten ja nuor­ten tur­val­li­suu­den­tun­teen ke­hit­ty­mi­seen kou­lu­yh­tei­sös­sä. Sik­si kou­lu­ruo­kai­luun kan­nat­taa ja pi­tää pa­nos­taa myös ta­lou­del­li­ses­ti ny­kyis­tä enem­män. Kir­jas­sa ku­va­taan konk­reet­tis­ten esi­merk­kien ja run­saan ku­vi­tuk­sen avul­la, mi­ten kou­lu­ruo­kai­lu on myös mo­nien vie­lä käyt­tä­mät­tö­mien mah­dol­li­suuk­sien op­pi­mis­ym­pä­ris­tö ja erin­o­mai­nen elä­män­tai­to­jen har­joit­te­lu­paik­ka.

Toi­mi­va ja laa­du­kas kou­lu­ruo­kai­lu edis­tää hy­vin­voin­tia ja ra­ken­taa kes­tä­vää tu­le­vai­suut­ta. Sen ke­hit­tä­mi­seen pi­tää olla riit­tä­väs­ti ai­neel­li­sia ja hen­ki­siä voi­ma­va­ro­ja. Ruo­ka­kas­va­tuk­sen opit siir­ty­vät tu­le­vai­suu­den tai­doik­si nuor­ten myö­tä, ja täl­lä on myös mer­kit­tä­vä kan­san­ter­vey­del­li­nen vai­ku­tus. Kou­lun tär­keä teh­tä­vä on kes­tä­vän tu­le­vai­suu­den ra­ken­ta­mi­nen.

Media mukaan imagotalkoisiin

Tal­koi­siin hy­vän kou­lu­ruo­an puo­les­ta tar­vi­taan kaik­ki si­dos­ryh­mät. Eri­tyi­ses­ti me­di­al­la on suu­ri vai­ku­tus kou­lu­ruo­kai­lun ar­vos­tuk­sen kas­vuun tai las­kuun. Myön­tei­sil­lä vies­teil­lä voi­daan he­rät­tää po­si­tii­vi­nen kiin­nos­tus ja saa­da ai­kaan toi­vot­tu­ja pa­ran­nuk­sia. Ne­ga­tii­vi­nen jul­ki­suus ei hyö­dy­tä ke­tään. Vain hyvä kas­vat­taa hy­vää. Täs­tä syys­tä toi­vom­me­kin, että kir­ja le­vi­äi­si laa­jan lu­ki­ja­kun­nan käy­tet­tä­väk­si konk­reet­ti­se­na esi­merk­ki­nä toi­mi­vis­ta ja on­nis­tu­neis­ta rat­kai­suis­ta kou­lu­ruo­kai­lus­sa.

Kir­joit­ta­ja:

Pro­fes­so­ri Päi­vi Palo­joki, Hel­sin­gin yli­o­pis­to

Lue li­sää:

School Dining in Finland – Learning and Well-Being, Kir­joit­ta­jat: FT Sei­ja Lin­tu­kan­gas ja pro­fes­so­ri Päi­vi Palo­joki, Hel­sin­gin yli­o­pis­to

Lisä­tie­to­ja:

www.edutaru.fi

School dining in Finland -kir­jas­sa ko­ros­te­taan kou­lu­ai­kai­sen syö­mi­sen koko­nais­val­tais­ta ja ruo­ka­kas­va­tuk­sel­lis­ta luon­net­ta

Ra­vit­se­mus­kat­saus 2-2016Kou­lu­ruo­kai­lu, lap­set ja kas­vik­set ta­pe­til­la20.12.2016