Ravitsemusfysiologian professori Marja Mutanen on aina ollut kiinnostunut biologiasta. Koulun jälkeen hän hakeutui lääketieteellisen tiedekunnan karsintakursseille, mutta opiskelupaikka ei auennut. Viikkiin maatalous-metsätieteelliseen tiedekuntaan sen sijaan pääsi opiskelemaan ravitsemustiedettä ylioppilastodistuksella.
Aluksi yliopistoura ei tuntunut kovinkaan kiinnostavalta, mutta sitten tapahtui Marja Mutasen elämän ja uran ensimmäinen tärkeä käännekohta. Hän pääsi professori Hannu Mykkäsen tutkimusapulaiseksi kananpojan suolia solmimaan. Kanan suolien avulla tutkittiin ravintoaineiden imeytymistä.
‒ Olin heti myyty. Että jotain näin jännää voi tehdä ravitsemustutkimuksen nimissä.
Kanakokeita ei kuitenkaan pystytty Viikissä jatkamaan, ja Marja Mutanen lähti USA:han tekemään väitöstutkimustaan koe-eläimillä. Hänen tutkimushankkeensa käsittelivät ensin seleeniä ja myöhemmin rasvoja ja prostaglandiineja. Ne olivat biologiselta kannalta kiinnostavia.
‒ Ruuansulatus ja erityisesti aineenvaihdunta ovat ravitsemusfysiologiassa vaikeita alueita. Mutta aina pitää oppia ymmärtämään enemmän ja paremmin. Uteliaisuus ja kiinnostus eivät salli luovuttaa.
Marja Mutanen vetää mm. molekyyliravitsemuksen kurssia, jossa aineenvaihdunta viedään solujen ja molekyylien tasolle. Moni hakeutuu kurssille ihan vain oppiakseen ymmärtämään fysiologiasta ja molekyylibiologiasta enemmän.
Opettajan oivallus
Toinen elämää ja uraa muokkaava käännekohta tuli kerran kesällä pihatöissä puuhatessa. Professori sai oivalluksen opettamisesta.
‒ Ei tietoa voi toisiin noin vain siirtää. Jokaisen on itse oivallettava asiat. ”Loistavaa” luentoa tehdessään luennoitsija itse oppii uutta ja muut sitten kiltisti kuuntelevat. Ei se niin toimi. Hyvä opettaja herättää opiskelijoissa kiinnostuksen ja saa heidät etsimään ja ymmärtämään.
Marja Mutanen pitää opettamisesta ja häntä pidetään hyvänä luennoitsijana.
‒ En ehkä osaa tarpeeksi tutkijaksi, siksi pidän opettamisesta, hän naurahtaa.
‒ Toisaalta energian vaihto nykyopiskelijoiden kanssa on itselle jatkuvaa uuden oppimista. Pienet opetusryhmät haastavat opettajan. Substanssia pitää olla.
Omassa opetuksessaan Marja Mutanen haluaa oppia myös itse. Opetuksen lisäksi hän tekee tutkimusta, ohjaa graduja ja väitöskirjoja.
Globaalia paikallisin keinoin
Marja Mutasen työuran kolmas käännekohta alkoi muotoutua, kun hän ryhtyi miettimään saavutuksiaan ja toiveitaan. Hienoja, arvokkaita tieteellisiä julkaisuja oli kertynyt vuosien mittaan ja opetuksestakin oli tullut palkitsevaa palautetta. Mutta hän halusi vielä tehdä jotakin muuta ja merkityksellistä.
Hän ryhtyi selvittämään, miten pääsisi mukaan kehitysmaaprojekteihin. Kehitysmaalääkärin työ oli kangastellut mielessä jo silloin, kun hän pyrki opiskelemaan lääketiedettä.
Hän luki Zimbabwessa työskentelevästä suomalaisesta pariskunnasta, lähetti heille sähköpostia ja pyysi päästä käymään. Ja niin hän matkusti omilla rahoillaan tutustumaan pariskunnan työhön. Siitä vierailusta lähtivät verkostot punoutumaan yliopistoon, tutkijoihin ja kehitysmaatoimijoihin.
Marja Mutaselle tuli selväksi, että tutkimuksen ja vaikuttamisen kohteeksi on otettava nuorten naisten ja tyttöjen terveys ja ravitsemus. Kehitysmaissa tytöt saattavat tulla raskaaksi usein jo 14-vuotiaana. Nuorten äitien oma hyvinvointi ja taidot lasten hoidossa ja ravitsemuksessa ovat avainasioita väestön hyvinvoinnin edistämisessä. Selvää oli myös, että työtä on tehtävä yhteistyössä paikallisten toimijoiden kanssa.
Suomen lähetystössä Mosambikissa tapahtui valloitus, kun Marja Mutanen yhdessä tutkija Heli Kuusipalon kanssa pääsi kertomaan tärkeille ihmisille tutkimusideansa. Aluksi piti kartoittaa, mitä nuoret tytöt yleensä syövät ja mikä on heidän ravitsemustilansa. Sen jälkeen selvittää, miten paikallisissa oloissa voitaisiin parantaa ravitsemusta.
Suomen Akatemia myönsi 4-vuotisen tutkimusapurahan keskisessä Mosambikissa tehtävään tutkimukseen tyttöjen ravitsemuksen ja terveyden parantamiseksi. Mosambikissa koulutetaan terveydenhoitohenkilöstöä. Siellä on oivallettu, että väestön terveydentilalla on merkitystä tuottavuuden kannalta.
Tutkimuksesta koulutushankkeeksi
Tutkimushankkeen edetessä Marja Mutasen opettajaminä astui esiin ja synnytettiin koulutushanke GloCal vastaamaan nuorten äitien ja hoitohenkilöstön tiedontarpeeseen. GloCal tulee sanoista global ja local eli maailmanlaajuisesti paikallisin ehdoin. GloCal sisältää opetusvideoita ja mobiilisovelluksia äitien ja heidän lastensa ravitsemuksen ja terveyden parantamiseksi. Konsepti toimii riippumatta perheiden sijaintipaikasta, lukutaidosta tai saatavilla olevasta välineistöstä.
Videoita on noin 50 ja ne käsittelevät äitien ravitsemusta ja terveyttä, imetystä, lisäruokintaa ja pikkulasten terveyttä. Osa videoista on animaatioita, osa paikallisten naisten kanssa tehtyjä filmejä, joissa näkyvät paikalliset ruuat ja kulttuuri. Animaatiot havainnollistavat, mitä tapahtuu kehon sisällä. Materiaali on saatavilla englanniksi, ranskaksi, portugaliksi, swahiliksi ja sitä käännetään jatkuvasti uusille kielille, myös heimokielille. Keniassa on testattu Suomen Akatemian hankkeessa GloCalin vaikuttavuutta, kun tavoitteena on muuttaa äitien ja hoitajien käyttäytymistä lasten ruokkimisessa.
Terveydenhoitohenkilöstö voi mobiilisovelluksessa helposti koota ja säilyttää tietoa lasten terveydestä. Kasvukäyrien avulla voi seurata lasten kehitystä ja sähköisellä kortilla rokotussuunnitelman toteutumista.
Sovelluksessa on myös tarkistuslista, jolla varmistetaan, että äidit saavat juuri sitä tietoa, mitä tarvitsevat. Tarkistuslista suosittelee kullekin katsottavaksi tarpeelliset opetusvideot. Videoita voidaan näyttää myös TV-näytöllä terveyskeskusten odotushuoneissa, pankeissa, busseissa ja muissa yleisissä paikoissa.
Marja Mutanen on selvästi innostunut GloCalista. Sen parissa on saanut tehdä työtä innostuneiden tutkijoiden ja kollegojen kanssa. On tutustunut uusiin ammattikuntiin, kun on tarvittu piirtäjiä, kuvaajia ja äänittäjiä. Ja ennen kaikkea on tuntenut tekevänsä merkityksellistä työtä.
Kohtuutta ja kunnioitusta
Täällä kotimaassa Marja Mutanen haluaisi tuoda ravitsemuskeskusteluun kohtuuden ja ruuan kunnioittamisen.
‒ Nyt ruuan ympärillä kohkataan valtavasti kaikenlaista. Ruualla hifistellään, raaka-aineiden hankintaan käytetään aikaa ja vaivaa ja yhteiset ruokahetket ovat yhtä juhlaa. Ruuasta on tehty kaiken mahdollisen muun väline.
‒ On täysin hyväksyttävää syödä arkisen tavallisesti. On turhaa syyllistyä siitä, ettei seuraa viimeisimpiä ruokatrendejä. Yhdessä syöminen on sinänsä kaunis ajatus ja kannatettava asia, mutta ei ole myöskään häpeä syödä yksin.
Marja Mutasen opiskeluaikojen alivuokralaisemäntä Ada on oiva esimerkki ruuan kunnioittamisesta. Ada valmisti itselleen huolella aterian joka päivä. Kattoi sen kauniisti tarjottimelle ja nautti olohuoneessaan rauhallisesti ja arvokkaasti.
‒ Hän ei ollut yksin ruokaillessaan. Hän seurusteli ateriansa kanssa ja nautti siitä kaikilla aisteilla.
Ihan tavallinen maratoonari
Marja Mutanen on ollut naimisissa 40 vuotta ”saman miehen kanssa”. Heillä on kolme lasta ja kuusi lastenlasta.
‒ Minulla ei ole mitään erityiskykyjä tai -harrastuksia. Juoksen, pyöräilen ja kapuan portaat, jos ne vain ovat näkyvissä, toteaa kaksi maratonia juossut professori.
GloCal-hankkeeseen voi tutustua osoitteessa http://www.glocalnutrition.com/. Yhteyshenkilöt tavoittaa osoitteista marja.mutanen(at)helsinki.fi ja lauriina.schneider(at)helsinki.fi.
Kirjoittaja:
MMM Leena Packalen on eläkkeellä oleva viestinnän ammattilainen, joka on ollut perustamassa Ravitsemuskatsausta jo 1970-luvulla. Työhistoriaan mahtuu lukematon määrä lehtijuttuja, oppi- ja valistusmateriaalia, historiikkeja ja muita tekstejä ravitsemuksen ja elintarvikeketjun ympäriltä.
Ravitsemuskatsaus 1-2017Kuka kuuntelee ravitsemuksen asiantuntijaa? 21.6.2017