Mielipide haastaa yhä useammin asiantuntijatiedon

”Laih­du syö­mäl­lä suk­laa­ta ja juo­mal­la puna­vii­niä.” Tart­tui­sit­ko tä­hän ot­sik­koon ver­kon uu­tis­tar­jon­nas­sa? Näin ot­si­koi­tu ter­veys­uu­ti­nen il­mes­tyi suu­ren suo­ma­lai­sen sa­no­ma­leh­den verk­ko­si­vuil­la vuon­na 2015.

Ot­si­kos­sa ei si­nän­sä ole mi­tään yl­lät­tä­vää. Täl­lai­sil­la ot­si­koil­la­han ver­kon lu­kui­sat ra­vit­se­mus- ja ter­veys­ju­tut ny­ky­ään hou­kut­te­le­vat lu­ki­joi­ta. Yl­lä­tys oli se, että uu­ti­sen ta­ka­na ole­va tie­teel­li­nen tut­ki­mus oli toi­mit­ta­jan oma hui­jaus. Te­kais­tu tut­ki­mus ja sii­tä laa­dit­tu tie­do­te löi­vät kui­ten­kin me­di­as­sa läpi kan­sain­vä­li­ses­ti.

Me­dia tart­tuu hel­pos­ti yl­lät­tä­viin, mul­lis­ta­viin tut­ki­mus­tu­lok­siin, kos­ka ne kiin­nos­ta­vat lu­ki­joi­ta. Tut­tu, ehkä tyl­sä­kin to­tuus ei ke­rää ver­kos­sa sa­mal­la lail­la klik­kauk­sia kuin uusi ja yl­lät­tä­vä tie­to. Me­dia ei aina uu­ti­soi tie­teen näkö­kul­mas­ta kaik­kein mer­kit­tä­vim­piä tut­ki­mus­tu­lok­sia, vaan se tart­tuu ai­hei­siin, jois­ta ylei­sö ha­lu­aa lu­kea.

– On ta­val­lis­ta, että me­di­an ja tut­ki­joi­den mie­les­tä eri asi­at ovat tär­kei­tä. Tie­tees­sä ko­ros­tu­vat asi­at, me­di­as­sa taas ih­mi­set ja tun­teet. Me­di­an yl­lät­tä­vät, mul­lis­ta­vat uu­ti­set voi­vat pe­rus­tua yk­sit­täi­siin, alus­ta­viin tai epä­var­moi­hin­kin tu­lok­siin, mut­ta uu­tis­ju­tus­sa epä­var­muuk­sia ei aina muis­te­ta mai­ni­ta, sa­noo tek­nii­kan toh­to­ri, tie­de­vies­ti­jä Tii­na Sar­ja. Hä­nel­tä il­mes­tyi vii­me vuon­na tie­to­kir­ja Kuka oi­kein tie­tää – kun mie­li­pide haas­toi tie­teen.

Mielipidevaikuttaja vetoaa tunteisiin

Sii­nä mis­sä tut­ki­ja on va­ro­vai­nen lau­sun­nois­saan ja muis­tut­taa jat­ko­tut­ki­mus­ten tar­pees­ta, me­dia pyr­kii suo­ra­vii­vai­seen ja no­pe­aan tie­don­vä­li­tyk­seen. Kun tie­de pyr­kii ra­por­toin­nis­saan tark­kuu­teen, me­di­an ta­voit­tee­na on en­nen kaik­kea sel­keys. Tie­de­uu­ti­sis­ta on teh­tä­vä sel­lai­sia, että ne ovat help­po­lu­kui­sia kai­ken­lai­sil­le lu­ki­joil­le. ”Tais­te­let­ko vat­sa­mak­ka­roi­ta vas­taan? Syö näi­tä viit­tä ruo­kaa” ju­lis­taa help­po­ta­jui­nen ja hou­kut­te­le­va klik­kaus­ot­sik­ko.

Kos­ka me­dia uu­ti­soi mie­lel­lään myös yk­sit­täi­sis­tä, yl­lät­tä­vis­tä tut­ki­muk­sis­ta, ra­vit­se­mus­tie­de saat­taa uu­tis­ten va­los­sa näyt­täy­tyä lu­ki­joil­le jos­kus ris­ti­rii­tai­se­na ja pouk­koi­le­va­na tie­teen­a­la­na. Tä­nään me­dia ju­lis­taa ter­veel­li­sek­si yh­den elin­tar­vik­keen, ensi vii­kol­la taas jon­kun muun.

– Se­ka­vien tie­de­uu­tis­ten kes­kel­lä lu­ki­jal­le tu­lee hel­pos­ti häm­men­ty­nyt olo. Mitä oi­kein pi­täi­si syö­dä? Täs­sä häm­men­nyk­sen ti­las­sa ka­ris­maat­ti­sen mie­li­pide­vai­kut­ta­jan on help­po as­tua esiin ker­to­maan, kuin­ka asi­at oi­kein ovat. Ka­ris­maat­ti­set to­tuu­det ve­to­a­vat ih­mi­siin, kos­ka ha­lu­am­me, että asi­at ovat sel­ke­äs­ti tie­tyl­lä ta­val­la, Tii­na Sar­ja to­te­aa.

Sar­jan mu­kaan vä­es­tö­ta­son lain­a­lai­suuk­siin ja kes­ki­ar­voi­hin no­jau­tu­van tut­ki­jan voi jos­kus olla vai­kea pär­jä­tä jul­ki­ses­sa kes­kus­te­lus­sa ka­ris­maat­ti­sel­le mie­li­pide­vai­kut­ta­jal­le, joka ve­to­aa tun­tei­siin ja omiin ko­ke­muk­siin. Vä­es­tö­ta­son suo­si­tuk­sia saat­taa olla han­ka­la us­koa, jos oma tun­ne ja olo­tila sa­no­vat tois­ta.

– Kun vas­tak­kain ovat tie­to ja tun­ne, konf­lik­ti tie­teen ja ko­ke­muk­sen vä­lil­lä voi olla val­mis, Sar­ja sa­noo.

Miten asiantuntija saa äänensä kuuluviin?

Me­dia saat­taa en­ti­ses­tään ruok­kia vas­tak­kain­a­set­te­lua, sil­lä vii­me vuo­si­na on tul­lut ta­vak­si nos­taa kes­kus­te­luis­sa vas­tak­kain esi­mer­kik­si tie­teel­lis­tä tut­ki­mus­ta te­ke­vä pro­fes­so­ri ja aihe­pii­riin into­hi­mol­la suh­tau­tu­va ko­ke­mus­a­si­an­tun­ti­ja. Mil­lä kei­noin tut­ki­ja-asi­an­tun­ti­jan on mah­dol­lis­ta saa­da oma vies­tin­sä kuu­lu­viin?

– Luot­ta­mus asi­an­tun­ti­joi­hin ra­ken­tuu tänä päi­vä­nä yhä enem­män hen­ki­löi­den, eikä ins­ti­tuu­ti­oi­den kaut­ta. Jot­ta voi olla us­kot­ta­va asi­an­tun­ti­ja, pelk­kä tie­dol­li­nen osaa­mi­nen ei enää rii­tä. Vai­kut­ta­va ter­veys­vies­tin­tä ei ole vain tie­toa ja va­lis­ta­mis­ta, vaan myös tun­net­ta ja hen­ki­lö­koh­tais­ta koh­taa­mis­ta. So­si­aa­li­sen me­di­an ter­veys­yh­tei­sö­jen suo­sio pe­rus­tuu tie­don ja­ka­mi­seen, emo­ti­o­naa­li­seen tu­keen ja ko­ke­muk­seen koh­taa­mi­ses­ta, sa­noo ter­veys­vies­tin­nän asi­an­tun­ti­ja, ETT Jan­ne Huo­vi­la, joka työs­ken­te­lee vies­tin­tä­kon­sult­ti­na Ahjo Communicationsilla.

Huo­vi­la ar­ve­lee, että ko­ke­muk­siin ja mie­li­pi­tei­siin pe­rus­tu­va vai­kut­ta­mi­nen up­po­aa hel­pos­ti ih­mi­siin, kos­ka sii­nä ko­ros­tuu yk­si­löl­li­nen hy­vin­voin­ti täs­sä ja nyt. Tie­tees­sä taas pu­hu­taan pal­jon vä­es­tö­ta­son sai­ras­tu­mis­ris­keis­tä pit­käl­lä aika­vä­lil­lä.

– Vai­kut­ta­van tie­don pi­tää jol­la­kin ta­paa ank­ku­roi­tua ih­mis­ten ar­jen vir­taan. Sii­hen ar­keen, jos­sa teh­dään lu­kui­sia ter­veys­pää­tök­siä joka päi­vä, hän pai­not­taa.

Huo­vi­lan mu­kaan arki­jär­ki on tie­de­vies­ti­jän pa­ras ka­ve­ri, ei pa­hin vi­hol­li­nen. Kun asi­an­tun­ti­ja osaa vies­tiä osa­na ih­mis­ten ar­kea ja arki­jär­keä, vies­tin­nän mah­dol­li­suu­det pa­ra­ne­vat.

– Tun­nus­tet­tu asi­an­tun­ti­ja on erään­lai­nen uu­den ajan kylä­lää­kä­ri, jon­ka on ol­ta­va siel­lä mis­sä ih­mi­set­kin ovat. Uu­den ajan kylä­lää­kä­ri on aito, in­hi­mil­li­nen ja nä­ke­myk­sel­li­nen. Hän käy di­a­lo­gia ja osaa ar­gu­men­toi­da. Hän pyr­kii tie­don ja tek­no­lo­gi­an tar­jo­a­jas­ta luot­ta­muk­sen ja osal­li­suu­den ra­ken­ta­jak­si.

Huo­vi­lan mu­kaan on tär­ke­ää, että ter­vey­den­hoi­don am­mat­ti­lai­set osal­lis­tu­vat Face­book-kes­kus­te­lui­hin, kom­men­toi­vat blo­gei­hin ja an­ta­vat haas­tat­te­lu­ja.

– Näin kat­kais­taan sii­vet pseudohömpältä ja kan­nus­te­taan kol­le­goi­ta, jot­ka ovat val­mii­ta vai­kut­ta­maan me­di­as­sa omal­la ajal­laan, hän sa­noo.

Kir­joit­ta­ja:

Kris­ta Kor­pe­la-Ko­so­nen

Läh­teet:

Tii­na Sar­jan ja Jan­ne Huo­vi­lan pu­heen­vuo­rot Elin­tar­vi­ke­päi­väs­sä Hel­sin­gis­sä 16.5.2017.

Jan­ne Huo­vi­la: Uu­den ajan kylä­lää­kä­ri kan­taa vas­tuun­sa vaih­to­eh­tois­ten fak­to­jen maa­il­mas­sa. https://ahjocomms.fi/2017/02/uuden-ajan-kylalaakari-kantaa-vastuunsa-vaihtoehtoisten-faktojen-maailmassa/

Ter­veys­vies­tin­nän asi­an­tun­ti­ja Jan­ne Huo­vi­lan mu­kaan vai­kut­ta­va ter­veys­vies­tin­tä ei ole vain tie­toa ja va­lis­ta­mis­ta, vaan myös tun­net­ta ja hen­ki­lö­koh­tais­ta koh­taa­mis­ta. Vies­tin­nän mah­dol­li­suu­det pa­ra­ne­vat, kun asi­an­tun­ti­ja osaa vies­tiä osa­na ih­mis­ten ar­kea ja arki­jär­keä, hän sa­noo. Kuva: Ahjo Communications / Tomi Nuotsalo

Ra­vit­se­mus­kat­saus 1-2017Kuka kuun­te­lee ra­vit­se­muk­sen asi­an­tun­ti­jaa? 21.6.2017