Ruokailu ja ruokakasvatus varhaiskasvatuksen toimintakulttuurissa

Var­hais­kas­va­tuk­sen sää­dös­ten mu­kaan ruo­kai­lu on osa var­hais­kas­va­tus­ta. Se on pe­da­go­gi­ses­ti oh­jat­tua toi­min­taa. Ruo­kai­lu ja ruo­ka­kas­va­tus kuu­lu­vat ”Kas­van, lii­kun ja ke­hi­tyn” -op­pi­mi­sen alu­ee­seen, joka eri­tyi­ses­ti tu­kee it­ses­tä huo­leh­ti­mis­ta ja ar­jen tai­to­jen op­pi­mis­ta. Las­ten hy­vän ra­vit­se­muk­sen tur­vaa­ji­na ja syö­mään op­pi­mi­sen tu­ki­joi­na kas­va­tus- ja ruo­ka­pal­ve­lu­hen­ki­lös­tö ovat yhtä tär­kei­tä.

Mais­tu­va, vä­ri­käs ja ra­vit­se­muk­sel­li­ses­ti täy­si­pai­noi­nen ruo­ka, jon­ka tuot­ta­mi­ses­sa on huo­mi­oi­tu kes­tä­vyys ja elin­tar­vi­ke­tur­val­li­suus, ovat ruo­ka­suo­si­tuk­sen pe­rus­ta. Toi­min­nas­sa on eri­tyi­sen tär­ke­ää huo­mi­oi­da lap­si­läh­töi­nen to­teu­tus ja lap­sel­le omi­nai­nen tapa toi­mia ja op­pia. Lap­si op­pii tut­ki­mal­la, ko­ke­mal­la, liik­ku­mal­la ja leik­ki­mäl­lä sekä omien ais­tien­sa kaut­ta.

Käy­tän­nön to­teu­tuk­seen so­vel­tuu hy­vin lap­si- ja ais­ti­läh­töi­nen ruo­ka­kas­va­tus­me­ne­tel­mä Sa­pe­re, jos­ta on saa­tu jo run­saas­ti hy­viä ko­ke­muk­sia var­hais­kas­va­tuk­ses­sa. Ruo­ka­kas­va­tuk­sen op­pi­mis­ym­pä­ris­tö­jä on tär­ke­ää laa­jen­taa ruo­kai­lu­ti­lan­tei­den ulko­puo­lel­le pik­ku­keit­ti­öön, lä­hei­seen met­sään, ruo­ka­kaup­paan tai to­ril­le, omaan keit­ti­öön ja myös di­gi­taa­li­siin op­pi­mis­ym­pä­ris­töi­hin. Ruo­an alku­pe­rään voi­daan tu­tus­tua ret­keil­len kas­vu- ja val­mis­tus­pai­koil­le.

Yhdessä syömisellä on monia tavoitteita

Ruo­ka­kas­va­tuk­sen kes­kei­se­nä ta­voit­tee­na on edis­tää las­ten myön­teis­tä suh­tau­tu­mis­ta ruo­kaan ja syö­mi­seen sekä tu­kea moni­puo­lis­ten, ter­veyt­tä edis­tä­vien ruo­ka­tot­tu­mus­ten syn­ty­mis­tä. Teh­tä­väs­sä on­nis­tu­mi­seen vai­kut­ta­vat hy­vin mo­net te­ki­jät ja use­at eri am­mat­ti­ryh­mät sekä se, mil­lai­sia peli­sään­tö­jä on yh­des­sä ase­tet­tu. Var­hais­kas­va­tuk­sen ar­jes­sa läs­nä ole­vien ai­kuis­ten on tär­keä tie­dos­taa, että kun­kin oma tapa toi­mia, pu­hua ruo­as­ta, syö­dä ja olla vuo­ro­vai­ku­tuk­ses­sa las­ten kans­sa vä­lit­tyy lap­sil­le mal­li­na syö­mi­ses­tä, syö­mi­seen ja ruo­kaan liit­ty­vis­tä ar­vois­ta, asen­teis­ta ja ta­vois­ta.

Yh­des­sä syö­den lap­set op­pi­vat hy­viä pöy­tä­ta­po­ja, tois­ten huo­mi­oon ot­ta­mis­ta ja ruo­ka­pu­het­ta sekä mie­len­sä malt­ta­mis­ta ja hy­vän ja­ka­mis­ta. Ruo­kai­lu ja ruo­ka­kas­va­tus ovat osa vas­tuul­li­sek­si kan­sa­lai­sek­si kas­va­mis­ta, mis­sä huo­mi­oi­daan kes­tä­vät ruo­ka­va­lin­nat, it­sel­le so­pi­van an­nok­sen ot­ta­mi­sen opet­te­lu ja muut ruo­ka­hä­vi­kin vä­hen­tä­mis­kei­not.

Par­haim­mil­laan ruo­kai­lu­ti­lan­ne on miel­lyt­tä­vä yh­tei­nen het­ki, jol­loin lap­si voi rau­has­sa ruo­kail­la, tot­tua uu­siin ma­kui­hin ja saa­da ruo­ka­e­lä­myk­siä yh­des­sä mui­den las­ten ja kas­va­tus­hen­ki­lös­tön kans­sa. Ruo­ka­pal­ve­lu­hen­ki­lös­tö vie­rai­lee ryh­mis­sä mah­dol­li­suuk­sien mu­kaan ja kut­suu lap­sia myös tu­tus­tu­maan mis­tä ruo­ka tu­lee.

Kir­joit­ta­ja:

MMM, lail­lis­tet­tu ra­vit­se­mus­te­ra­peut­ti Arja Lyy­ti­käi­nen toi­mii val­ti­on ra­vit­se­mus­neu­vot­te­lu­kun­nan pää­sih­tee­ri­nä. Hän on Sa­pe­re-me­ne­tel­mään pe­reh­ty­nyt las­ten ruo­ka­kas­va­tuk­sen asi­an­tun­ti­ja.

RUO­KA­ILO: Iloi­nen mie­li ja hyvä olo, joka tu­lee ruo­as­ta, sen te­ke­mi­ses­tä, tois­ten kans­sa ja­ka­mi­ses­ta ja yh­des­sä syö­mi­ses­tä.

Ra­vit­se­mus­kat­saus 1-2018Ra­vit­se­mus­kat­saus­ta 40 vuot­ta29.5.2018