Suomalainen kouluruokailu viettää tänä vuonna 70-vuotisjuhlavuottaan. Suomi aloitti ensimmäisenä maana maailmassa lakisääteisesti maksuttoman kouluruoan tarjoamisen koululaisille vuonna 1948. Laki maksuttomasta kouluateriasta hyväksyttiin vuonna 1943, mutta sillä oli viiden vuoden siirtymäaika.
1940- ja 1950-luvuilla perusruokaa kouluissa olivat keitot, puurot ja vellit. Ateriaa täydennettiin kotoa tuodulla leivällä ja maidolla. Keittolan käyttöön saatiin kasviksia koulun kasvimaalta. Yleistä oli myös se, että oppilaat keräsivät marjoja raaka-aineeksi kouluruokailuun.
1960-luku toi kouluateriaan lisää kasviksia. Pakastettujen ja prosessoitujen raaka-aineiden käyttö yleistyi. Seuraavalla vuosikymmenellä kouluruokailussa alettiin nähdä myös kansainvälisiä tuulia. Oppilaat oppivat koulussa syömään sellaisiakin ruokia, joita kotona ei vielä tunnettu. Tutuiksi tulivat esimerkiksi riisi ja pasta.
Iloinen osa ruokakulttuuria
Vuonna 2018 maksuton suomalainen kouluruokailu on yhä edelleen innovaatio, jota tullaan ihastelemaan muualtakin maailmasta. Se takaa kaikille perusopetuksessa oleville lapsille ja nuorille joka arkipäivä täysipainoisen ja ravitsemussuositusten mukaisesti koostetun lounaan, joka kattaa kolmanneksen päivän energian tarpeesta.
Jokaisena koulupäivänä koululounas tarjotaan noin 900 000 lapselle ja nuorelle. Heistä noin 50 000 nauttii lisäksi välipalaa koulun aamu- tai iltapäiväkerhotoiminnassa.
Kouluruokailun toteutusta ohjaa kouluruokailusuositus, joka korostaa kiireetöntä yhdessä syömistä ja ruokailun kasvatuksellista ohjaamista. Tavoitteena on oppilaiden ruokaosaamisen ja ruokatajun vahvistaminen. Kouluruokailussa huomioidaan terveyden edistäminen, kestävä kehitys, oppilaiden osallisuuden mahdollistaminen sekä tapakulttuurin kehittyminen.
– Julkisena palveluna tuotettu kouluruoka on Suomen kansallisaarre. Se on maukas ja iloinen osa meidän ruokakulttuuriamme, ylisti ELO-säätiön toiminnanjohtaja Bettina Lindfors puhuessaan kouluruokailun juhlaseminaarissa Espoossa.
Kouluruokailu on osa ruokakasvatusta
Opetusneuvos Marjaana Manninen Opetushallituksesta korosti kouluruokailun monia ulottuvuuksia. Ruokakasvatus on osa koulujen opetussuunnitelmaa ja kouluruokailu kiinteä osa ruokakasvatuksen toteutusta. Ruoka on merkittävä pedagoginen työväline.
– Kouluruokailu edistää kestävää elämäntapaa, opettaa suomalaista ja kansainvälistä ruokakulttuuria ja on luonteva arjen tapa- ja kulttuurikasvattaja.
Ruokakasvatuksen pedagogiikka muuttuu oppilaan varttuessa. Ensimmäisten kouluvuosien mittaan lapsi oppii esimerkiksi sanoittamaan ruoan aistittavia ominaisuuksia ja harjoittelemaan kohteliaita pöytätapoja. Ikävuosien karttuessa oppilas pystyy miettimään, miten ruokailu vaikuttaa omaan hyvinvointiin ja miten tehdään kestäviä ruokavalintoja. Yläkouluikäinen nuori osaa jo monipuolisesti pohtia ruokaan liittyvien ilmiöiden syy- ja seuraussuhteita.
– Kaiken ruokakasvatuksen päätavoite on ruokataju, Manninen sanoi.
Maailman parhaasta vieläkin parempaa
Maa- ja metsätalousministeri Jari Lepän mukaan maksuton kouluruokailu on yksi suomalaisen koulujärjestelmän kivijaloista. Siksi sitä kannattaa kehittää kunnianhimoisesti yhä parempaan suuntaan. Leppä toi esiin huolensa siitä, että kouluterveyskyselyn mukaan joillakin paikkakunnilla jopa 60 prosenttia koululaisista jättää ainakin kerran viikossa koululounaan syömättä.
– Toisaalla taas käytännössä kaikki nuoret osallistuvat kouluruokailuun. Alueelliset erot kouluruokailun suosiossa ovat siis suuria.
Lepän mukaan kouluruokailun suosion vahvistamiseen tarvitaan lisää uusia keinoja, joita tulisi seuraavalla hallituskaudella pohtia osana perusopetuslakia.
– Laissa voisi lukea päivittämisen jälkeen, että terveellinen välipala on tarjottava kerran päivässä, oppilaat vaikuttavat ruokalistojen sisältöön, ruokailulle on varattava riittävästi aikaa ja ruokailu tapahtuu tiettyyn ikään asti aikuisten johdolla, Leppä esitti.
Ministerin mukaan kouluruoka 2.0 sopisi erinomaisesti seuraavan hallituksen työlistalle.
– Jaamme laajasti yli puoluerajojen yhteisen tahtotilan siitä, että maailman parhaasta kouluruoasta voidaan tehdä vieläkin parempaa, Leppä viestitti.
Kirjoittaja:
Krista Korpela-Kosonen
Lähde:
Kouluruoka vaikuttaa –seminaari 10.12.2018 Espoossa. Seminaarin järjestivät ELO-Suomalaisen ruokakulttuurin edistämissäätiö, Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC ja Finlands svenska Marthaförbund yhteistyössä maa- ja metsätalousministeriön kanssa.
Ravitsemuskatsaus 2-2018Lapset ja nuoret5.12.2018