Ravintoaineiden saantia voidaan selvittää biomarkkereiden avulla

Olet­ko juo­nut edel­lis­ten 24 tun­nin ku­lu­es­sa ap­pel­sii­ni­me­hua? Sii­nä ta­pauk­ses­sa virt­sas­ta­si pi­täi­si löy­tyä pro­lii­ni­be­ta­ii­nia. Se on yh­dis­te, jota voi­daan ra­vit­se­mus­tut­ki­muk­ses­sa hyö­dyn­tää ap­pel­sii­ni­me­hun käyt­töä ku­vaa­va­na bio­mark­ke­ri­na.

Bio­mark­ke­ri on bi­o­lo­gi­nen merk­ki­aine, jon­ka avul­la voi­daan tut­kia esi­mer­kik­si tie­tyn ruo­ka- tai ra­vin­to­ai­neen saan­tia. Se voi ku­va­ta myös tut­kit­ta­van hen­ki­lön ra­vit­se­mus­ti­laa tai ra­vin­to­ai­neen mää­rää ja ai­neen­vaih­dun­taa eli­mis­tös­sä. Yk­sit­täis­ten ra­vin­to­ai­nei­den ohel­la hyvä bio­mark­ke­ri voi an­taa tie­toa myös ko­ko­nai­sis­ta ruo­ka­va­li­o­tyy­peis­tä.

– So­pi­van bio­mark­ke­rin va­lin­ta edel­lyt­tää, että tie­tää, mitä on mit­taa­mas­sa, sa­noo ra­vit­se­mus­tie­teen do­sent­ti Riit­ta Free­se Hel­sin­gin yli­o­pis­tos­ta.

Monelle ravintoaineelle ei ole biomarkkeria

Free­sen mu­kaan so­si­aa­li­sen me­di­an kes­kus­te­lu­ja seu­ra­tes­sa voi vir­heel­li­ses­ti syn­tyä kä­si­tys, että yh­den ana­ly­soi­ta­vak­si lä­he­tet­tä­vän hius- tai veri­näyt­teen avul­la voi saa­da tie­toa kym­me­nis­tä eri ra­vin­to­ai­neis­ta ja nii­den ti­lan­tees­ta omas­sa eli­mis­tös­sä. Ihan näin yk­sin­ker­tais­ta bio­mark­ke­rei­den käyt­tö ei kui­ten­kaan ole.

Mo­nel­le ra­vin­to­ai­neel­le ei edes ole ole­mas­sa kaik­kiin ti­lan­tei­siin so­pi­vaa bio­mark­ke­ria.
– Han­ka­la ra­vin­to­aine on muun mu­as­sa sink­ki. Sen puu­tos­ta ku­vaa see­ru­min sink­ki­pi­toi­suus, mut­ta nor­maa­li­saan­nin alu­eel­la ei ole so­pi­vaa bio­mark­ke­ria. Ras­van saan­nil­le­kaan ei ole bio­mark­ke­ria, vaik­ka eri ras­va­hap­po­jen saan­tia voi­daan­kin bio­mark­ke­reil­la mi­ta­ta, Free­se ker­too.

Mitataanko päiviä, viikkoja vai kuukausia?

Bio­mark­ke­rei­den mit­taa­mi­seen tar­vi­taan usein veri- tai virt­sa­näy­te, mut­ta yhtä lail­la tut­kit­ta­va bio­mark­ke­ri voi löy­tyä puna- tai val­ko­so­luis­ta, li­has- tai ras­va­ku­dok­ses­ta, pos­ken lima­kal­vol­ta, syl­jes­tä, hiuk­sis­ta, kyn­sis­tä tai ulos­tees­ta. Se­kin vai­kut­taa, kuin­ka pit­kän ajan­jak­son ra­vit­se­muk­ses­ta ha­lu­taan tie­toa.

Esi­mer­kik­si C-vi­ta­mii­nin saan­nis­ta muu­ta­mien lähi­päi­vien ku­lu­es­sa saa­daan tie­toa, kun tut­ki­taan C-vi­ta­mii­nin pi­toi­suut­ta virt­sas­sa tai ve­ren plas­mas­sa. Jos taas ha­lu­taan tie­tää, kuin­ka pal­jon C-vi­ta­mii­nia on saa­tu vaik­ka­pa kah­dek­san edel­tä­neen vii­kon ai­ka­na, tut­kit­ta­vak­si pi­tää­kin ot­taa val­ko­so­lu­ja.

Lä­hes­kään aina bio­mark­ke­ri ei ole kiin­nos­tuk­sen koh­tee­na ole­va ra­vin­to­aine sel­lai­se­naan. Se voi olla myös ra­vin­to­ai­neen ai­neen­vaih­dun­ta­tuo­te, kan­ta­ja­pro­te­ii­ni tai ent­syy­mi, jon­ka ak­tii­vi­suu­teen ra­vin­to­aine eli­mis­tös­sä vai­kut­taa. Hyvä esi­merk­ki täs­tä on ent­syy­mi glu­ta­ti­o­ni­pe­rok­si­daa­si, jon­ka tuo­tan­toon eli­mis­tö tar­vit­see se­lee­niä. Sik­si eli­mis­tön se­lee­ni­ti­lan­net­ta voi­daan sel­vit­tää tä­män ent­syy­min ak­tii­vi­suut­ta mit­taa­mal­la.

Lä­hes­kään aina bio­mark­ke­ri ei ole kiin­nos­tuk­sen koh­tee­na ole­va ra­vin­to­aine sel­lai­se­naan. Se voi olla myös ra­vin­to­ai­neen ai­neen­vaih­dun­ta­tuo­te, kan­ta­ja­pro­te­ii­ni tai ent­syy­mi, jon­ka ak­tii­vi­suu­teen ra­vin­to­aine eli­mis­tös­sä vai­kut­taa. Kuva: Pe­xels

Hyvä biomarkkeri on täsmällinen

Hyvä bio­mark­ke­ri ku­vaa täs­mäl­li­ses­ti ni­men­o­maan kiin­nos­tuk­sen koh­tee­na ole­van ruo­ka- tai ra­vin­to­ai­neen saan­tia. Aina näin ei kui­ten­kaan ole. Esi­mer­kik­si pro­lii­ni­be­ta­ii­nin esiin­ty­mi­nen virt­sa­näyt­tees­sä ei vält­tä­mät­tä ker­ro pel­käs­tään ap­pel­sii­ni­me­hun käy­tös­tä. Eläin­ko­keis­sa on ha­vait­tu, että myös ruis­lese voi li­sä­tä pro­lii­ni­be­ta­ii­nin eri­tys­tä.

Osa ra­vit­se­muk­sen bio­mark­ke­reis­ta so­pii yk­si­lö­ta­son tut­ki­muk­seen, osa an­taa luo­tet­ta­vaa tie­toa vain vä­es­tö­ta­sol­la. Vain muu­ta­mat bio­mark­ke­rit ku­vaa­vat tie­tyn ra­vin­to­ai­neen ab­so­luut­tis­ta saan­tia. Pal­jon ylei­sem­pää on, että bio­mark­ke­ri aut­taa ar­vi­oi­maan ra­vin­to­ai­neen suh­teel­lis­ta saan­tia eli esi­mer­kik­si sitä, onko ra­vin­to­ai­neen saan­ti kes­ki­mää­räi­sel­lä tai riit­tä­väl­lä ta­sol­la.

Kir­joit­ta­ja:

ETM Kris­ta Kor­pe­la-Ko­so­nen on toi­mit­ta­ja, vies­tin­tä­y­rit­tä­jä ja sa­no­jen am­mat­ti­lai­nen, joka kir­joit­taa työk­seen ra­vit­se­muk­ses­ta ja ter­vey­des­tä.

Läh­de:

Do­sent­ti Riit­ta Free­se pu­hui ra­vin­non bio­mark­ke­reis­ta Suo­men ra­vit­se­mus­tie­teen yh­dis­tyk­sen se­mi­naa­ris­sa 22.3.2019 Hel­sin­gis­sä.

Bio­mark­ke­ri on bi­o­lo­gi­nen merk­ki­aine, jon­ka avul­la voi­daan tut­kia esi­mer­kik­si tie­tyn ruo­ka- tai ra­vin­to­ai­neen saan­tia. Ap­pel­sii­ni­me­hun käy­töl­le­kin on ole­mas­sa bio­mark­ke­ri. Kuva: Pe­xels

Ra­vit­se­mus­kat­saus 1-2019Näin suo­ma­lai­set syö­vät10.4.2019