Eläinten hyvinvointi on suomalaisille tärkein ruuan vastuullisuuden osa-alue. Seuraavaksi listalle nousevat ympäristö, tuoteturvallisuus ja työntekijöiden hyvinvointi. Näistä vastuullisuuden osa-alueista etenkin työntekijöiden ja eläinten hyvinvointia on kuitenkin kuluttajien mielestä vaikea arvioida, kertoo Foodwestin toteuttama kuluttajatutkimus.
Ruokaostoksia tehdessään suomalaiset pitävät tärkeimpinä asioina ruuan hyvää makua, hyvää hinta-laatusuhdetta sekä terveellisyyttä. Vähintään puolet kuluttajista sijoittaa nämä kriteerit kolmen tärkeimmän joukkoon.
Vastuullisuuden nostaa kärkikolmikkoon 11 prosenttia suomalaisista. Muita tärkeämpänä vastuullisuutta pitävät ruokaostoksia tehdessään lihaa välttelevät kuluttajat.
– Monille kuluttajille ruuan kotimaisuus merkitsee samaa asiaa kuin vastuullisuus. Kotimaisuuden nostaa kolmen tärkeimmän kriteerin joukkoon 37 prosenttia suomalaisista, kertoo Foodwestin markkinatutkimuspäällikkö Juuli Seppälä.
Ruokapakkauksiin lisää vastuullisuustietoja
Lähes 70 prosenttia kuluttajista haluaisi saada ruokaa valitessaan lisää tietoa eläinten ja työntekijöiden hyvinvoinnista sekä ympäristöön liittyvästä vastuullisuudesta. Mieluiten lisätietoja luettaisiin ruokapakkauksista paikan päällä kaupassa. Iso osa kuluttajista pitää sertifioituja merkkejä hyvänä tapana viestiä vastuullisuudesta.
– Valinnat tehdään ostohetkellä kaupassa, joten tietoa vastuullisuudesta pitää saada silloin kuluttajalle helpossa muodossa, Seppälä toteaa.
Kotimaisten tuotteiden arviointi helpompaa
Kuluttajien mielestä vastuullisuutta on kaikkein vaikein arvioida ulkomaisista liha- ja maitotuotteista sekä ulkomaisista kasviksista ja hedelmistä. Vähiten vaikeuksia vastuullisuuden arviointi tuottaa kotimaisissa liha- ja maitotuotteissa, leivissä sekä kotimaisissa kasviksissa ja hedelmissä.
– Tällä hetkellä kuluttajat haluavat eniten tietoa eläinten ja työntekijöiden hyvinvoinnista. Kun näistä saadaan lisää tietoa, kärkeen nousee jokin muu vastuullisuuden teema, Seppälä arvelee.
Esimerkiksi ravintosisällöstä annetaan elintarvikkeiden pakkausmerkinnöissä jo niin paljon tietoa, ettei tuotteen ravitsemusvastuun arvioiminen ole kuluttajien mielestä kovinkaan vaikeaa. Vain 14 prosenttia kuluttajista mainitsee ravitsemuksen vastuullisuuden osa-alueeksi, josta on vaikea saada tietoa.
Foodwestin toteuttamaan kuluttajatutkimukseen vastasi maaliskuussa 2019 kaikkiaan 1001 yli 18-vuotiasta suomalaista.
Kirjoittaja:
ETM Krista Korpela-Kosonen toimittaja, viestintäyrittäjä ja sanojen ammattilainen, joka kirjoittaa työkseen ravitsemuksesta ja terveydestä.
Lähde:
Juuli Seppälän puheenvuoro Elintarvikepäivässä 7.5.2019 Helsingissä.
Ravitsemuskatsaus 2-2019Vastuullisuus13.6.2019
Kuluttajille tärkeimmät ruoan vastuullisuuden osa-alueet