Ruoan vastuullisuus kiinnostaa suomalaisia kuluttajia

Eläin­ten hy­vin­voin­ti on suo­ma­lai­sil­le tär­kein ruu­an vas­tuul­li­suu­den osa-alue. Seu­raa­vak­si lis­tal­le nou­se­vat ym­pä­ris­tö, tuo­te­tur­val­li­suus ja työn­te­ki­jöi­den hy­vin­voin­ti. Näis­tä vas­tuul­li­suu­den osa-alu­eis­ta eten­kin työn­te­ki­jöi­den ja eläin­ten hy­vin­voin­tia on kui­ten­kin ku­lut­ta­jien mie­les­tä vai­kea ar­vi­oi­da, ker­too Food­wes­tin to­teut­ta­ma ku­lut­ta­ja­tut­ki­mus.

Ruo­ka­os­tok­sia teh­des­sään suo­ma­lai­set pi­tä­vät tär­keim­pi­nä asi­oi­na ruu­an hy­vää ma­kua, hy­vää hin­ta-laa­tu­suh­det­ta sekä ter­veel­li­syyt­tä. Vä­hin­tään puo­let ku­lut­ta­jis­ta si­joit­taa nämä kri­tee­rit kol­men tär­keim­män jouk­koon.

Vas­tuul­li­suu­den nos­taa kär­ki­kol­mik­koon 11 pro­sent­tia suo­ma­lai­sis­ta. Mui­ta tär­ke­äm­pä­nä vas­tuul­li­suut­ta pi­tä­vät ruo­ka­os­tok­sia teh­des­sään li­haa vält­te­le­vät ku­lut­ta­jat.

– Mo­nil­le ku­lut­ta­jil­le ruu­an ko­ti­mai­suus mer­kit­see sa­maa asi­aa kuin vas­tuul­li­suus. Ko­ti­mai­suu­den nos­taa kol­men tär­keim­män kri­tee­rin jouk­koon 37 pro­sent­tia suo­ma­lai­sis­ta, ker­too Food­wes­tin mark­ki­na­tut­ki­mus­pääl­lik­kö Juu­li Sep­pä­lä.

Ruokapakkauksiin lisää vastuullisuustietoja

Lä­hes 70 pro­sent­tia ku­lut­ta­jis­ta ha­lu­ai­si saa­da ruo­kaa va­li­tes­saan li­sää tie­toa eläin­ten ja työn­te­ki­jöi­den hy­vin­voin­nis­ta sekä ym­pä­ris­töön liit­ty­väs­tä vas­tuul­li­suu­des­ta. Mie­lui­ten lisä­tie­to­ja lu­et­tai­siin ruo­ka­pak­kauk­sis­ta pai­kan pääl­lä kau­pas­sa. Iso osa ku­lut­ta­jis­ta pi­tää ser­ti­fi­oi­tu­ja merk­ke­jä hy­vä­nä ta­pa­na vies­tiä vas­tuul­li­suu­des­ta.

– Va­lin­nat teh­dään osto­het­kel­lä kau­pas­sa, jo­ten tie­toa vas­tuul­li­suu­des­ta pi­tää saa­da sil­loin ku­lut­ta­jal­le hel­pos­sa muo­dos­sa, Sep­pä­lä to­te­aa.

Kotimaisten tuotteiden arviointi helpompaa

Ku­lut­ta­jien mie­les­tä vas­tuul­li­suut­ta on kaik­kein vai­kein ar­vi­oi­da ulko­mai­sis­ta liha- ja mai­to­tuot­teis­ta sekä ulko­mai­sis­ta kas­vik­sis­ta ja he­del­mis­tä. Vä­hi­ten vai­keuk­sia vas­tuul­li­suu­den ar­vi­oin­ti tuot­taa ko­ti­mai­sis­sa liha- ja mai­to­tuot­teis­sa, lei­vis­sä sekä ko­ti­mai­sis­sa kas­vik­sis­sa ja he­del­mis­sä.

– Täl­lä het­kel­lä ku­lut­ta­jat ha­lu­a­vat eni­ten tie­toa eläin­ten ja työn­te­ki­jöi­den hy­vin­voin­nis­ta. Kun näis­tä saa­daan li­sää tie­toa, kär­keen nou­see jo­kin muu vas­tuul­li­suu­den tee­ma, Sep­pä­lä ar­ve­lee.

Esi­mer­kik­si ra­vin­to­si­säl­lös­tä an­ne­taan elin­tar­vik­kei­den pak­kaus­mer­kin­nöis­sä jo niin pal­jon tie­toa, ett­ei tuot­teen ra­vit­se­mus­vas­tuun ar­vi­oi­mi­nen ole ku­lut­ta­jien mie­les­tä ko­vin­kaan vai­ke­aa. Vain 14 pro­sent­tia ku­lut­ta­jis­ta mai­nit­see ra­vit­se­muk­sen vas­tuul­li­suu­den osa-alu­eek­si, jos­ta on vai­kea saa­da tie­toa.

Food­wes­tin to­teut­ta­maan ku­lut­ta­ja­tut­ki­muk­seen vas­ta­si maa­lis­kuus­sa 2019 kaik­ki­aan 1001 yli 18-vuo­ti­as­ta suo­ma­lais­ta.

Ku­lut­ta­jil­le tär­keim­mät ruo­an vas­tuul­li­suu­den osa-alu­eet

Kir­joit­ta­ja:

ETM Kris­ta Kor­pe­la-Ko­so­nen toi­mit­ta­ja, vies­tin­tä­y­rit­tä­jä ja sa­no­jen am­mat­ti­lai­nen, joka kir­joit­taa työk­seen ra­vit­se­muk­ses­ta ja ter­vey­des­tä.

Läh­de:

Juu­li Sep­pä­län pu­heen­vuo­ro Elin­tar­vi­ke­päi­väs­sä 7.5.2019 Hel­sin­gis­sä.

Eläin­ten hy­vin­voin­ti on suo­ma­lai­sil­le ku­lut­ta­jil­le tär­kein ruu­an vas­tuul­li­suu­den osa-alue. Kuva: KL

Ra­vit­se­mus­kat­saus 2-2019Vas­tuul­li­suus13.6.2019