Flavoria on Turun yliopiston tutkimusravintola, joka toimii innovatiivisena tutkimus- ja kehityslaboratoriona Kupittaan kampuksella. Se on samalla lounasravintola ja kahvila, joiden tarjonnasta vastaa Sodexo ja joissa ruokailee päivittäin noin tuhat asiakasta.
Flavoria palvelee sekä tieteellistä tutkimusta että toteuttaa kaupallisia tilaustutkimuksia. Tutkimuskäyttö aloitettiin syksyllä 2019. Flavoriassa voidaan tutkia monitieteisesti ruokailijoiden kokemuksia ruuasta luonnollisessa lounasympäristössä. Lisäksi on mahdollista tutkia syömiseen liittyviä kokemuksia moniaistiseksi rakennetussa tilassa, jolle on annettu nimeksi Aistikattila. Siellä on säädettävä valaistus ja mahdollisuus valita erilaisia ääni- ja kuvamaisemia sekä tilatuoksuja.
Flavorian tärkeimpiä tutkimusalueita ovat:
- Ruokatottumukset eli miten henkilö oikeasti syö (ruuan laatu ja määrä)
- Käyttäytymiseen vaikuttaminen (miten ruokailijan ruokavalintoihin ja kokemuksiin voidaan vaikuttaa)
- Aistilähtöisyys (mitä moniaistinen kokemus tarkoittaa käytännössä ja miten käytämme aistejamme)
Yritykset voivat ostaa Flavorian tutkimuspalveluja liiketoimintansa tukemiseksi ja saadakseen asiakaskokemuksia esimerkiksi tuotekehityksen tueksi. Tutkimuksen kohteena voi olla muun muassa uusi elintarvike, ruokien raaka-aineet, elintarvikepakkaukset, erilaiset elämystekijät tai digitaaliset palvelut. Lisäksi voidaan mitata ostohalukkuutta, tuotevalintoja, tunnetiloja ja viihtyvyyttä sekä ruokien ja tuotteiden miellyttävyyttä ja muita ominaisuuksia.
Flavorian kehittämisessä on tarvittu lukuisten eri tieteenalojen osaamista. Se on rakennettu 12 eri tahon monitieteisenä yhteistyönä. Tutkimukset toteutetaan Turun yliopiston Funktionaalisten elintarvikkeiden kehittämiskeskuksen johdolla ja yhteistyössä kaupallisen tutkimuksen aistikokemustiimin (AISTILA) kanssa. Tieteellisistä tutkimuksista vastaa professori Mari Sandell ja tilaustutkimuksista kehityspäällikkö Mari Norrdal.
MyFlavoria antaa tietoa omasta ateriasta
Flavoria-ravintolassa voi lounastaa kuka tahansa. Halutessaan voi rekisteröityä MyFlavoria -sovelluksen käyttäjäksi lataamalla sen älypuhelimeensa. MyFlavorian etuihin kuuluu, että puhelimeen saa tietoa syömänsä ruuan määrästä ja ravintosisällöstä, ravintolan ruokalistan, tietoja käynnissä olevista tutkimuksista ja kutsuja kuluttajatutkimuksiin.
Lounaslinjastoon on integroitu vaakoja, jotka punnitsevat erikseen jokaisen lautaselle otetun aterian raaka-aineen, kuten salaattikomponentit, pääruokalajin, perunan, riisin ja muut lisukkeet. Ruuat voi annostella lautaselle normaalisti ja tarvittaessa saa ohjeita linjastolla olevista pienistä näytöistä. Juomat, leipä ja levite ja salaatin lisukkeet lisätään MyFlavoria-sovellukseen lopuksi itse.
Näyttämällä älypuhelimen QR-koodin kassalla koodilukijaan, saa puhelimen näyttöön listattuna kaikki tarjottimelle valitsemansa ruuat ja niiden määrät. Lisäksi saa tietoja aterian ravintosisällöstä, kuten energian, rasvan, proteiinin, hiilihydraattien, kuidun ja suolan määrästä.
Tarjottimen palautuksen yhteydessä on mahdollista mitata lounaan hävikki punnitsemalla biojätteen määrä. Jätepiste tunnistaa tarjottimen automaattisesti. Samalla voi antaa arvion syömästään ateriasta. Kaikki lounasateriaa koskevat tiedot kertyvät myös Turun yliopiston datapalvelimelle, jolloin niitä voidaan käyttää tutkimustarkoituksiin.
Kirjoittaja:
Ravitsemustieteen dosentti, FT Paula Hakala on syyskuussa 2017 eläkkeelle jäänyt Kelan ravitsemusasiantuntija, joka nautiskelee ympäri vuoden oman puutarhan marja-, hedelmä- ja kasvissadosta sekä eri tavoin luonnossa liikkumisesta.
Lisätietoja:
Ravitsemuskatsaus 4-201918.12.2019
Kokemukseni MyFlavorian annista
MyFlavoria oli helppo ladata älypuhelimeen Google Play-kaupasta. Yllättävää oli se, että listauksen aterian aineksista ja ravintosisällöstä sai puhelimen näytölle välittömästi kassalla maksamisen yhteydessä. Ateriaksi valitsemani broilerileike sisälsi energiaa 650 kilokaloria, proteiinia 49 grammaa, kuitua 9 grammaa ja suolaa 3 grammaa.
Aterian grammoin ilmoitetut ravintosisältötiedot auttoivat arvioimaan sitä, kuinka paljon esimerkiksi proteiinia ja kuitua pitäisi vielä päivän muilta aterioilta saada, jotta niiden saantisuositus täyttyisi. Suurehko suolamäärä herätteli ajattelemaan, että suolan saantia kannattasi loppupäivästä vältellä. Sen sijaan rasvan, proteiinin ja hiilihydraattien saannin prosenttijakauma voi johtaa helposti harhaan. Lukemia ei voi verrata päivää kohden annettuihin suosituksiin, koska kyse on pelkästään yhdestä ateriasta.
Olen saanut Flavoriasta kutsuja ja osallistunut joihinkin kuluttajatutkimuksiin. Ne ovat olleet antoisia kokemuksia ja niistä on saanut pieniä tuotepalkintoja.