Valtaosa suomalaisista haluaisi laihtua. Painonhallinta on mielissä jatkuvana mielentilana. Syömisen, juomisen ja painon kontrollointi on kuitenkin osoittautunut tehottomaksi menetelmäksi. Kuluttajat painonhallinnan markkinoilla (KULUMA) -hankkeen tulosten mukaan näyttääkin siltä, että kontrollointipyrkimys pikemminkin estää kuin edistää painonhallinnan onnistumista.
Kun huomio kiinnittyy vain ravinnon määrään ja laatuun, muut painoon vaikuttavat tekijät, kuten uni, liikunta ja säännöllinen elämänrytmi, voivat jäädä huomiotta.
Tarvitaan lisää joustavuutta
Psykologisen joustavuuden harjoittelusta voisi olla apua. Se lisää rohkeutta rikkoa rajoja ja aikaisempia tapoja. Se auttaa voittamaan tilanteessa aktivoituvan tunteen, kun esimerkiksi tarjonta tai seura houkuttaa syömään liikaa. Joustavuutta voidaan lisätä hyväksymis- ja omistautumisteorian (HOT) menetelmin.
Painonhallinnan onnistumista auttaa myös, jos sen motiivi liittyy kuluttajalle tärkeisiin asioihin (Katso kooste ”Painonhallintaan motivoivia tekijöitä”).
Hyvinvointipolulla vähemmän houkutuksia
Kuluttajat yhdistävät painonhallinnan ja terveellisen syömisen. Tuotteiden energia- ja rasvamääriin osataan kiinnittää huomiota, mutta kuluttajien tarkkailu ruokakaupassa todisti, että pakkausmerkintöihin tutustutaan harvoin. Vähän jalostettuja tuotteita pidettiin sopivimpina painonhallintaan. Kevyttuotteet koettiin jopa epäterveellisiksi.
Hinta, nautinto, syömisen kontrollointi ja syömiseen liittyvät tunteet ohjaavat valintoja. Myös ruokaan liittyvät uskomukset näkyvät valinnoissa.
Ison marketin tavarapaljous ei tue laihduttajaa. Vaihtoehtoja ja houkutuksia on liikaa. Hankkeessa on ideoitu ratkaisuksi kauppoihin hyvinvointipolkuja, joita kulkemalla hyvinvointia edistävät valinnat ovat helpompia. Myös pakkausmerkintöjä selkeyttämällä ja yksinkertaistamalla voidaan helpottaa terveyttä edistäviä valintoja. TL
Lähteet: Hanketiedote 12.4.2012 Itä-Suomen yliopisto ja Teuvo Kantasen esitys Elintarvikepäivillä 8.5.2012
Painonhallintaan motivoivia tekijöitä
- Terveys
- Kyky olla aktiivinen
- Parempi itseluotamus
- Parempi mieliala
- Ulkonäkö
- Koko perheen hyvinvointi
Lue hankkeesta lisää,
Teuvo Kantanen, Anja Lapveteläinen (toim): Kuluttajat painonhallinnan markkinoilla loppuraportti. Itä-Suomen yliopisto, 2012
http://epublications.uef.fi/pub/urn_isbn_978-952-61-0699-1/
Mari Niva: Painonhallinta – oikeaa syömistä vai sopusointuista oloa? Ravitsemuskatsaus 1/2011
Ravitsemuskatsaus 1-2012Kansanterveys4.7.2012