Kouluruokailu opettaa elämän taitoja

Kou­lu­ruo­kai­lu ko­e­taan lii­an usein vain tuki­pal­ve­lu­na, osa­na op­pi­las­huol­toa. Kir­jas­sa ”Kou­lu­ruo­kai­lu kut­suu naut­ti­maan ja op­pi­maan” fi­lo­so­fi­an toh­to­ri Sei­ja Lin­tu­kan­gas ja pro­fes­so­ri Päi­vi Palo­joki ku­vaa­vat, mi­ten kou­lu­ruo­kai­lu voi­daan ni­voa kou­lun ar­keen ja kas­va­tus­teh­tä­vään.

Kir­ja si­säl­tää kou­lu­ruo­kaa kos­ke­vat sää­dök­set ja suo­si­tuk­set, esi­merk­ke­jä hy­vis­tä käy­tän­nöis­tä ja ker­to­muk­sia, mi­ten ruo­ka­pal­ve­lu­hen­ki­lö­kun­nan kou­lu­tus nos­taa hei­dän ar­vos­tus­taan omis­sa ja kou­lun mui­den ai­kuis­ten sil­mis­sä.

Kir­ja on tar­koi­tet­tu alan opis­ke­li­joil­le, ope­tus- ja ruo­ka­pal­ve­lu­hen­ki­lös­töl­le, kai­kil­le kou­lun toi­mi­joil­le, päät­tä­jil­le ja muil­le ruo­ka­kas­va­tuk­sen vaa­li­joil­le. Tar­vi­taan vas­tuul­lis­ta yh­teis­työ­tä yli toi­mi­ala­ra­jo­jen, jot­ta kou­lu­ruo­kai­lun ta­voit­teet to­teu­tui­si­vat.

Koulussa kaikki ovat kasvattajia

Kir­jas­sa pe­rään­kuu­lu­te­taan laa­jen­net­tua kas­vat­ta­juu­den kou­lu­yh­tei­söä, jos­sa kai­kil­la kou­lun ai­kui­sil­la voi­daan näh­dä kas­va­tus­teh­tä­vä ja roo­li osa­na las­ten ja nuor­ten tur­va­verk­koa.

Laa­jen­ne­tun kas­vat­ta­juu­den mal­lis­sa myös op­pi­laat kas­vat­ta­vat toi­si­aan. Isom­mat voi­vat avus­taa pie­nem­piä ja olla heil­le hy­vä­nä esi­merk­ki­nä.

Kou­lu­ruo­kai­lul­la on luon­te­via liit­ty­mä­koh­tia pe­rus­o­pe­tuk­sen opetussunnitelman aihe­ko­ko­nai­suuk­siin, joi­ta voi­daan yh­dis­tää ja si­ten eheyt­tää ope­tus­ta.

Kaik­kein eni­ten kou­lu­ruo­kai­lun ase­maan, su­ju­vuu­teen ja kas­va­tuk­sel­lis­ten ta­voit­tei­den saa­vut­ta­mi­seen vai­kut­taa kou­lun joh­ta­ja. Reh­to­ri luo kou­lun hen­gen. Kou­lun ilma­pii­ri hei­jas­tuu sii­hen­kin, mis­tä kou­lu­ruo­kai­lus­sa eni­ten pu­hu­taan: kuin­ka moni ruo­kai­luun osal­lis­tuu ja mi­ten hy­vin ruo­ka mais­tuu.

Ota koppi ideoista

Kir­ja pis­tää poh­ti­maan. Muu­tos on usein kiin­ni asen­teis­ta ja uu­den näkö­kul­man löy­tä­mi­ses­tä. Aja­tuk­sen sie­me­niä on ri­po­tel­tu kir­jan si­vuil­le myös mie­te­lau­sei­na. Kii­na­lai­sen sa­nan­las­kun mu­kaan opet­ta­jat avaa­vat oven, mut­ta si­sään on men­tä­vä itse.

Sei­ja Lin­tu­kan­gas ja Päi­vi Palo­joki avaa­vat oven kou­lu­ruo­kai­lun ide­aa­li­maa­il­maan. Ovi on auki. Olet­ko val­mis me­ne­mään si­sään? TL

Läh­de: Lin­tu­kan­gas S ja Palo­joki P. Kou­lu­ruo­kai­lu kut­suu naut­ti­maan ja op­pi­maan. 180 s. Kopijyvä Oy, Jy­väs­kylä 2012

Kir­ja­ti­lauk­set: www.edutaru.fi

“Kou­lu­ruo­kai­lu on muu­ta­kin kuin ate­ria. Sen jär­jes­tä­mis­tä oh­jaa­vat kas­va­tuk­sel­li­set ta­voit­teet ja pai­no­a­lu­eet: ra­vit­se­mus- ja ruo­ka­kas­va­tus, ter­veys­kas­va­tus, tapa­kas­va­tus, tur­val­li­suus­kas­va­tus, kan­sain­väli­syys­kas­va­tus, yh­tei­sö­kas­va­tus, kes­tä­vän ke­hi­tyk­sen kas­va­tus, työ­kas­va­tus ja moni­kult­tuu­ri­suus­kas­va­tus.”

Kai­kil­la kou­lun ai­kui­sil­la voi­daan näh­dä kas­va­tus­teh­tä­vä, myös ruo­ka­pal­ve­lu­hen­ki­lö­kun­nal­la.

Ra­vit­se­mus­kat­saus 1-2012Kan­san­ter­veys4.7.2012