Sosiaalinen media haasteena nuoriin vaikuttamisessa

Nuo­ret odot­ta­vat asi­an­tun­ti­joil­ta so­si­aa­li­ses­sa me­di­as­sa en­tis­tä tasa­ver­tai­sem­paa, kak­si­suun­tais­ta vies­tin­tää, sa­noo ai­hees­ta väi­tös­kir­jaa kir­joit­ta­va ETM Jan­ne Huo­vi­la. – He odot­ta­vat asi­an­tun­ti­joil­ta heit­täy­ty­mis­tä sekä eri­lai­suu­den hy­väk­sy­mis­tä ja ar­vos­ta­mis­ta. So­si­aa­li­seen me­di­aan us­kal­taa heit­täy­tyä, kun ym­mär­tää, että asi­an­tun­ti­ja­kin saa teh­dä vir­hei­tä.

So­si­aa­li­ses­sa me­di­as­sa tar­vi­taan asi­an­tun­ti­joi­ta. On hyvä ym­mär­tää, mi­ten asi­an­tun­ti­jan osa on muut­tu­nut suh­tees­sa pe­rin­tei­siin me­di­oi­hin ja pe­rin­tei­seen vai­kut­ta­mi­seen. Vies­tin­tä­ta­vat muut­tu­vat pe­rin­tei­ses­tä si­säl­lön­tuo­tan­nos­ta enem­män­kin tie­don suo­dat­ta­mi­sek­si ja auktoriteettisesta tasa­ver­tai­sek­si, kes­kus­te­le­vak­si, kak­si­suun­tai­sek­si vies­tin­näk­si.

Miksi mukaan sosiaaliseen mediaan?

Kos­ka nuo­ret ovat so­si­aa­li­ses­sa me­di­as­sa, asi­an­tun­ti­joi­den­kin on hyvä men­nä sin­ne. Nuor­ten kult­tuu­ris­sa net­ti on maa­il­ma il­man ra­jo­ja, se mah­dol­lis­taa liik­ku­mi­sen ajas­sa ja pai­kas­sa. So­si­aa­li­nen me­dia on mu­ka­na kaik­ki­al­la, siel­lä ovat kaik­ki elä­män­pii­rit ja siel­lä on pää­sy ”kaik­ki­al­le”.

– On hyvä ym­mär­tää, että so­si­aa­li­nen me­dia on osa nuor­ten ar­kea, sa­noo Huo­vi­nen. – Sitä kaut­ta asi­an­tun­ti­ja voi pääs­tä osak­si nuor­ten elä­mää, mikä ei vält­tä­mät­tä on­nis­tu pe­rin­tei­sin kei­noin.

Kampanjoista pitkäjänteiseen työhön somessa

So­si­aa­li­ses­sa me­di­as­sa asi­an­tun­ti­jal­la on mah­dol­li­suus muo­dos­taa tasa­ver­tai­nen suh­de nuo­riin. Se on asi­an­tun­ti­jal­le kei­no ym­mär­tää nuor­ten kult­tuu­ria. So­si­aa­li­ses­sa me­di­as­sa pää­see vai­kut­ta­maan siel­lä, mis­sä nuo­ret­kin ovat.

– Nuo­ril­le suun­nat­tu ra­vit­se­mus­vies­tin­tä so­si­aa­li­ses­sa me­di­as­sa on haas­ta­vaa, Huo­vi­nen huo­maut­taa. – Tar­vi­taan toi­min­ta­ta­po­ja, jois­sa asi­an­tun­ti­juu­des­ta tu­lee osa so­si­aa­li­sen me­di­an kult­tuu­ria ja so­si­aa­li­ses­ta me­di­as­ta py­sy­vä osa asi­an­tun­ti­juut­ta. Kam­pan­jan­o­mai­ses­ti so­si­aa­li­ses­sa me­di­as­sa on vai­kea vai­kut­taa.

Uudenlainen mahdollisuus vaikuttaa

– In­ter­ne­tis­sä asi­an­tun­ti­jat voi­vat itse mää­ri­tel­lä, mitä sa­no­vat ja mi­ten toi­mi­vat, muis­tut­taa Huo­vi­la. – Siel­lä he ei­vät ole riip­pu­vai­sia pe­rin­teis­ten me­di­oi­den por­tin­var­ti­jois­ta. Ne­tin moni­muo­toi­ses­sa ja -ää­ni­ses­sä ym­pä­ris­tös­sä asi­an­tun­ti­joil­la on mah­dol­li­suus en­tis­tä laa­jem­paan vies­tin­tä­vä­li­nei­den ja -ta­po­jen käyt­töön.

Luo­tet­ta­van tie­don tar­jo­a­mi­nen on pe­rus­ta myös in­ter­ne­tis­sä asi­an­tun­ti­jana toi­mi­mi­sel­le. Ne­tis­sä on ra­vit­se­mus­tie­toa joka läh­töön. Tie­to on pirs­ta­leis­ta ja ra­vit­se­mus­kä­si­tyk­set eriy­ty­vät. Siel­lä voi­daan luo­via ajas­ta ja pai­kas­ta riip­pu­mat­to­mis­sa ruo­ka­kult­tuu­reis­sa. Täs­tä hyvä esi­merk­ki on kivi­kau­ti­nen ruo­ka­va­lio.

Asi­an­tun­ti­joi­den vai­kut­ta­mi­nen so­si­aa­li­ses­sa me­di­as­sa voi olla mie­li­pide­val­taa tai te­ra­peut­tis­ta vuo­ro­vai­ku­tus­ta. Blo­git, Facebook-si­vus­tot ja YouTube-vi­de­ot ovat hy­viä kes­kus­te­lu­ka­na­via. Asi­an­tun­ti­joil­ta tar­vi­taan neu­vot­te­le­vam­pia ta­po­ja hie­rark­ki­sen ase­man si­jaan. Vaik­ka suu­ri osa nuo­ris­ta et­sii ne­tis­tä tie­toa ak­tii­vi­sen kes­kus­te­lun si­jaan, he ovat kas­va­neet ak­tii­vi­sik­si tie­don­et­si­jöik­si tasa­ver­tai­sem­mas­sa ja ver­kos­to­mai­ses­sa so­si­aa­li­ses­sa me­di­as­sa.

Oppiva asenne auttaa

– In­ter­ne­tis­sä tu­lee hel­pos­ti haas­te­tuk­si. So­si­aa­li­seen me­di­aan kan­nat­taa men­nä op­pi­val­la asen­teel­la. Asi­an­tun­ti­jan pai­kan saa myös so­si­aa­li­ses­sa me­di­as­sa laa­jal­la tie­to­poh­jal­la ja ky­vyl­lä tul­la toi­meen eri­lais­ten ih­mis­ten ja ajat­te­lu­ta­po­jen kans­sa, Huo­vi­la ko­ros­taa.

– So­si­aa­lis­ta me­di­aa voi aluk­si ope­tel­la sul­je­tus­sa ryh­mäs­sä, Huo­vi­la neu­voo. – Voi seu­ra­ta, mi­ten muut ra­vit­se­mus­a­si­an­tun­ti­jat toi­mi­vat siel­lä ja kom­men­toi­da hei­dän kir­joi­tuk­si­aan. So­si­aa­li­sen me­di­an avul­la voi­daan luo­da asi­an­tun­ti­joi­den ver­kos­to­ja.

Esi­merk­kei­nä pit­kään nuo­ri­so­työ­tä so­si­aa­li­ses­sa me­di­as­sa teh­neis­tä Huo­vi­la mai­nit­see kir­kon ja po­lii­sin. Ra­vit­se­mus­a­lal­ta esi­merk­ke­jä ovat pai­non­hal­lin­ta­pal­ve­lut, ku­ten Kilo­klu­bi ja Ke­ven­tä­jät. Nämä ovat ol­leet pit­kään myös nuor­ten suo­si­os­sa. KL

Lähde:

ETM Jan­ne Huo­vi­lan esi­tys ”Nuor­ten ra­vit­se­mus ja so­si­aa­li­nen me­dia – uusi vai­ku­tus­mah­dol­li­suus?” Val­ta­kun­nal­li­sil­la ra­vit­se­mus­päi­vil­lä 8.-9.10.

Mai­to­lä­het­ti­läs on Facebookissa.

Ra­vit­se­mus­kat­saus 2-2012Lap­set, nuo­ret ja ra­vit­se­mus23.11.2012