Nuoret odottavat asiantuntijoilta sosiaalisessa mediassa entistä tasavertaisempaa, kaksisuuntaista viestintää, sanoo aiheesta väitöskirjaa kirjoittava ETM Janne Huovila. – He odottavat asiantuntijoilta heittäytymistä sekä erilaisuuden hyväksymistä ja arvostamista. Sosiaaliseen mediaan uskaltaa heittäytyä, kun ymmärtää, että asiantuntijakin saa tehdä virheitä.
Sosiaalisessa mediassa tarvitaan asiantuntijoita. On hyvä ymmärtää, miten asiantuntijan osa on muuttunut suhteessa perinteisiin medioihin ja perinteiseen vaikuttamiseen. Viestintätavat muuttuvat perinteisestä sisällöntuotannosta enemmänkin tiedon suodattamiseksi ja auktoriteettisesta tasavertaiseksi, keskustelevaksi, kaksisuuntaiseksi viestinnäksi.
Miksi mukaan sosiaaliseen mediaan?
Koska nuoret ovat sosiaalisessa mediassa, asiantuntijoidenkin on hyvä mennä sinne. Nuorten kulttuurissa netti on maailma ilman rajoja, se mahdollistaa liikkumisen ajassa ja paikassa. Sosiaalinen media on mukana kaikkialla, siellä ovat kaikki elämänpiirit ja siellä on pääsy ”kaikkialle”.
– On hyvä ymmärtää, että sosiaalinen media on osa nuorten arkea, sanoo Huovinen. – Sitä kautta asiantuntija voi päästä osaksi nuorten elämää, mikä ei välttämättä onnistu perinteisin keinoin.
Kampanjoista pitkäjänteiseen työhön somessa
Sosiaalisessa mediassa asiantuntijalla on mahdollisuus muodostaa tasavertainen suhde nuoriin. Se on asiantuntijalle keino ymmärtää nuorten kulttuuria. Sosiaalisessa mediassa pääsee vaikuttamaan siellä, missä nuoretkin ovat.
– Nuorille suunnattu ravitsemusviestintä sosiaalisessa mediassa on haastavaa, Huovinen huomauttaa. – Tarvitaan toimintatapoja, joissa asiantuntijuudesta tulee osa sosiaalisen median kulttuuria ja sosiaalisesta mediasta pysyvä osa asiantuntijuutta. Kampanjanomaisesti sosiaalisessa mediassa on vaikea vaikuttaa.
Uudenlainen mahdollisuus vaikuttaa
– Internetissä asiantuntijat voivat itse määritellä, mitä sanovat ja miten toimivat, muistuttaa Huovila. – Siellä he eivät ole riippuvaisia perinteisten medioiden portinvartijoista. Netin monimuotoisessa ja -äänisessä ympäristössä asiantuntijoilla on mahdollisuus entistä laajempaan viestintävälineiden ja -tapojen käyttöön.
Luotettavan tiedon tarjoaminen on perusta myös internetissä asiantuntijana toimimiselle. Netissä on ravitsemustietoa joka lähtöön. Tieto on pirstaleista ja ravitsemuskäsitykset eriytyvät. Siellä voidaan luovia ajasta ja paikasta riippumattomissa ruokakulttuureissa. Tästä hyvä esimerkki on kivikautinen ruokavalio.
Asiantuntijoiden vaikuttaminen sosiaalisessa mediassa voi olla mielipidevaltaa tai terapeuttista vuorovaikutusta. Blogit, Facebook-sivustot ja YouTube-videot ovat hyviä keskustelukanavia. Asiantuntijoilta tarvitaan neuvottelevampia tapoja hierarkkisen aseman sijaan. Vaikka suuri osa nuorista etsii netistä tietoa aktiivisen keskustelun sijaan, he ovat kasvaneet aktiivisiksi tiedonetsijöiksi tasavertaisemmassa ja verkostomaisessa sosiaalisessa mediassa.
Oppiva asenne auttaa
– Internetissä tulee helposti haastetuksi. Sosiaaliseen mediaan kannattaa mennä oppivalla asenteella. Asiantuntijan paikan saa myös sosiaalisessa mediassa laajalla tietopohjalla ja kyvyllä tulla toimeen erilaisten ihmisten ja ajattelutapojen kanssa, Huovila korostaa.
– Sosiaalista mediaa voi aluksi opetella suljetussa ryhmässä, Huovila neuvoo. – Voi seurata, miten muut ravitsemusasiantuntijat toimivat siellä ja kommentoida heidän kirjoituksiaan. Sosiaalisen median avulla voidaan luoda asiantuntijoiden verkostoja.
Esimerkkeinä pitkään nuorisotyötä sosiaalisessa mediassa tehneistä Huovila mainitsee kirkon ja poliisin. Ravitsemusalalta esimerkkejä ovat painonhallintapalvelut, kuten Kiloklubi ja Keventäjät. Nämä ovat olleet pitkään myös nuorten suosiossa. KL
Lähde:
ETM Janne Huovilan esitys ”Nuorten ravitsemus ja sosiaalinen media – uusi vaikutusmahdollisuus?” Valtakunnallisilla ravitsemuspäivillä 8.-9.10.
Ravitsemuskatsaus 2-2012Lapset, nuoret ja ravitsemus23.11.2012