Koulu ruokakasvattajana

Ruoka ja sen tekijät lisäävät ruokasivistystä

”Jul­kis­hal­lin­non ruo­ka­pal­ve­lus­ta pu­hu­taan va­li­tet­ta­van usein tuki­toi­min­ta­na. Sil­lä vä­hek­sy­tään ruo­kai­lun mer­ki­tys­tä ja koko alan ar­vos­tus­ta. An­ne­taan mie­li­kuva tois­ar­voi­ses­ta toi­min­nas­ta. Ja kui­ten­kin ruo­kai­lul­la on val­ta­vat mah­dol­li­suu­det esi­mer­kik­si kou­lu­yh­tei­sön kas­va­tus­työs­sä ja hy­vin­voin­nis­sa. Ruo­kai­lu­ym­pä­ris­tö on mitä par­hain op­pi­mis­ym­pä­ris­tö”, fi­lo­so­fi­an toh­to­ri ja kou­lut­ta­ja Sei­ja Lin­tu­kan­gas muis­tut­taa.

Sei­ja Lin­tu­kan­gas kou­lut­taa laa­jas­ti jul­kis­hal­lin­non ruo­ka­pal­ve­lu­hen­ki­lös­töä. Kou­lu­ruo­kai­lu on eri­tyi­ses­ti hä­nen sy­dä­mel­lään. Taus­tal­la on vuo­sien ko­ke­mus ruo­ka­kas­vat­ta­ja­na, koti­ta­lous­o­pet­ta­ja­na ja leh­to­ri­na sekä kun­nan ruo­ka­pal­ve­lu­toi­men pääl­lik­kö­nä.

Hän ha­lu­ai­si toi­min­nal­li­set raja-ai­dat pois kou­lun ai­kuis­ten vä­lil­tä. Ruo­ka­pal­ve­lu­hen­ki­lös­tö on osa kou­lun kas­vat­ta­ja­re­surs­sia ja ai­kuis­ten tur­va­verk­koa. Kou­lu­ruo­kai­lu­hen­ki­lös­tö edus­taa ta­val­li­sia ai­kui­sia, joi­hin lap­set ja nuo­ret luot­ta­vat. ”Keit­ti­ös­tä nä­kee asi­oi­ta, joi­ta opet­ta­jat ei­vät vält­tä­mät­tä huo­maa.” Kun ruo­ka­pal­ve­lu eriy­tyi kou­lun hal­lin­nos­ta, saa­tiin ruo­ka­tuo­tan­toon var­mas­ti li­sää am­ma­til­li­suut­ta, mut­ta sa­mal­la luo­tiin – ehkä tah­to­mat­ta – raja-ai­to­ja kou­lu­yh­tei­sön am­mat­ti­lais­ten vä­lil­le. Ruo­ka­pal­ve­lun hen­ki­lös­töl­lä ei tun­nu ole­van lu­paa tai us­kal­lus­ta vie­dä ruo­kai­luun liit­ty­viä asi­oi­ta eteen­päin sen enem­pää reh­to­ril­le, opet­ta­jil­le kuin ter­vey­den­hoi­ta­jil­le­kaan.

Kasvatus mukaan palvelusopimukseen

Kou­lu­ruo­kai­lun käy­tän­nön to­teu­tus ta­pah­tuu ny­ky­ään niin, että pal­ve­lun ti­laa­ja ja sen tuot­ta­ja ovat eri ta­ho­ja. Se ei kui­ten­kaan tar­koi­ta vas­ta­puo­lia, vaan yh­teis­työ­tä ja yh­teis­vas­tuu­ta. ”Osa­puol­ten vä­li­ses­sä pal­ve­lu­so­pi­muk­ses­sa pi­tää so­pia pait­si ruo­as­ta, ti­lois­ta ja lait­teis­ta myös kou­lu­ruo­kai­lu­ti­lan­tei­den oh­jauk­ses­ta ja ruo­ka­kas­va­tuk­ses­ta, jot­ka pi­tää myös si­säl­lyt­tää ruo­ka­pal­ve­lu­hen­ki­lös­tön toi­men­ku­vaan”, Sei­ja Lin­tu­kan­gas to­te­aa.

Hän on kir­jas­sa ”Kou­lu­ruo­kai­lu kut­suu naut­ti­maan ja op­pi­maan” yh­des­sä pro­fes­so­ri Päi­vi Palo­joen kans­sa ra­ken­ta­nut väi­tös­kir­jan­sa mu­kai­ses­ti laa­jen­ne­tun kas­vat­ta­juu­den kou­lu­yh­tei­söä. Kes­ki­ös­sä ovat lap­set ja nuo­ret. Hei­dän kas­va­tuk­seen­sa osal­lis­tu­vat van­hem­mat, opet­ta­jat, kou­lu­ruo­kai­lu­hen­ki­lös­tö, ter­vey­den­hoi­to, op­pi­las­huol­to, kou­lu­kul­je­tus, kiin­teis­tön­huol­to, hal­lin­to, päät­tä­jät, me­dia ja koko elin­tar­vi­ke­ala – moni­am­ma­til­li­nen ai­kuis­ten tur­va­verk­ko.

Kouluruokailu oppiaineeksi

”Mik­si kou­lu­ruo­kai­lua ei pedagogisoida? Mik­si ruo­kai­lun tar­jo­a­maa elä­män oppi­tun­tia ei hyö­dyn­ne­tä? Mik­si kou­lu­ruo­kai­lua ei edel­leen­kään si­säl­ly­te­tä ope­tus­suun­ni­tel­maan, vaik­ka sil­lä on sää­dös­taus­tai­nen sta­tus? Mik­si ruo­ka­pal­ve­lu­hen­ki­lös­töä ei käy­te­tä ruo­ka­kas­va­tus-, -oh­jaus ja -ope­tus­teh­tä­vis­sä?” Sei­ja Lin­tu­kan­kaan mie­les­tä op­pi­lai­den, opet­ta­jien ja hen­ki­lös­tön yh­tei­nen ruo­kai­lu pi­täi­si olla it­ses­tään sel­vä ope­tus- ja si­vis­tys­ti­lan­ne. Ruo­kai­lun val­von­nas­ta pu­hu­mi­nen pi­tää lo­pet­taa, se on oh­jaus­ta. Esi­merk­ki­ruo­kai­li­joi­ta voi­vat olla kaik­ki kou­lun ai­kui­set. Niin ve­rot­ta­jan kuin mo­nen työn­an­ta­ja­ta­hon­kin nou­dat­ta­ma ny­kyi­nen käy­tän­tö saa koko ruo­kai­lun tun­tu­maan ikä­väl­tä pa­kol­ta. Myös ruo­ka­pal­ve­lun hen­ki­lös­töl­lä sai­si olla enem­män roh­keut­ta tart­tua ti­lai­suuk­siin kas­vat­taa lap­sia ja nuo­ria. Sitä ei ole mis­sään kiel­let­ty, mut­ta luvallistaminen pi­täi­si nos­taa esiin. Nyt ruo­ka­pal­ve­lu­hen­ki­lös­tö on kes­kit­ty­nyt ruo­an tek­ni­seen tuot­ta­mi­seen ja ate­ri­an oi­ke­a­op­pi­seen koos­ta­mi­seen eikä vält­tä­mät­tä näe kou­lu­ruo­kai­lun ko­ko­nai­suu­den mer­ki­tys­tä ruo­kai­li­jan kan­nal­ta. Tä­hän kak­si Sei­ja Lin­tu­kan­kaan luot­saa­maa ruo­ka­pal­ve­lu­hen­ki­lös­töl­le suun­nat­tua kou­lu­tus­han­ket­ta tuo uut­ta vii­saut­ta.

Osaaminen nostaa arvostusta

Il­man te­ki­jöi­tä ei elin­tar­vik­keis­ta tule ate­ri­oi­ta eikä ate­ri­ois­ta nau­tit­ta­via yh­tei­siä ruo­kai­lu­e­lä­myk­siä. Ruu­an ja sen te­ki­jöi­den ar­vos­tus ei pa­ra­ne ju­lis­ta­mi­sel­la, pyy­tä­mi­sel­lä eikä sa­no­mi­sel­la, vaan ar­vos­tus an­sai­taan osaa­mi­sel­la, oman työn mer­ki­tyk­sen ym­mär­tä­mi­sel­lä ja vai­kut­ta­vil­la te­oil­la. Täl­lai­sel­la mo­tii­vil­la käyn­nis­tyi vuon­na 2012 kak­si­vuo­ti­nen ProTaRu -kou­lu­tus­han­ke, jon­ka ta­voit­tee­na on nos­taa tai­ta­va ruo­ka­pal­ve­lu­hen­ki­lös­tö jul­kis­ten ruo­ka­pal­ve­lui­den laa­tu­ket­jun elin­voi­mak­si. Se sai tänä vuon­na rin­nal­leen yksi­vuo­ti­sen ResTaRu -hank­keen, jos­sa ruo­ka­pal­ve­lu­hen­ki­lös­tön tai­to­ja ja vas­tuul­li­suut­ta kar­tu­te­taan ruo­ka­hä­vi­kin vä­hen­tä­mi­ses­sä ja ruo­ka­si­vis­tyk­sen nos­ta­mi­ses­sa. Hank­kei­den ra­hoi­tus tu­lee maa- ja met­sä­ta­lous­mi­nis­te­ri­ön laa­tu­ket­ju-va­rois­ta ja yh­teis­työ­kump­pa­neil­ta. Nii­tä koor­di­noi Sei­ja Lin­tu­kan­gas Edutaru-yri­tyk­sen­sä kaut­ta. Kou­lu­tus on suun­nat­tu jul­kis­hal­lin­non ruo­ka­pal­ve­lu­hen­ki­lös­töl­le päi­vä­ko­deis­sa, kou­luis­sa, hen­ki­lös­tö­ruo­kai­lu­pai­kois­sa ja ter­veys- ja so­si­aa­li­toi­men ruo­ka­pal­ve­luis­sa.

Alueseminaareja ja oppimistehtäviä

Kou­lu­tus to­teu­te­taan alu­eel­li­ses­ti. Eri puo­lil­le maa­ta on pe­rus­tet­tu ProTaRu- hank­keel­le kah­dek­san ja ResTaRu- hank­keel­le vii­si kou­lu­tus­ryh­mää, jois­sa on lä­hes 350 osal­lis­tu­jaa. Suu­rin osa heis­tä on ruo­ka­pal­ve­lu­työn­te­ki­jöi­tä, mut­ta mu­ka­na on myös esi­mie­hiä ja kun­tien ruo­ka­pal­ve­lu­pääl­li­köi­tä. Sei­ja Lin­tu­kan­gas pi­tää ar­vok­kaa­na sitä, että pääl­li­köt ovat si­tou­tu­nees­ti itse mu­ka­na kou­lu­tuk­ses­sa ja osal­lis­tu­vat näin koko ruo­ka­pal­ve­lu­alan ke­hit­tä­mi­seen. Kes­kus­te­lu kou­lu­tus­ti­lai­suuk­sis­sa on ol­lut avoin­ta ja ra­ken­ta­vaa, vaik­ka ”pomo” on­kin pai­kal­la. Alu­eel­li­set kou­lu­tus­ryh­mät ko­koon­tu­vat ProTaRu- hank­kees­sa nel­jä ker­taa ja ResTaRu -hank­kees­sa kol­me ker­taa. En­sin pe­reh­dy­tään omiin asen­tei­siin, oman työn tar­pei­siin ja op­pi­mi­sen edel­ly­tyk­siin. Opi­taan ar­vos­ta­maan omaa ja tois­ten työ­tä. Uu­sil­la tie­doil­la ja asen­noi­tu­mi­sel­la ava­taan tie­tä laa­duk­kaa­seen ja vas­tuul­li­seen toi­min­ta- ja ruo­ka­kult­tuu­riin, ra­ken­ne­taan ruo­ka­si­vis­tys­tä. Seu­raa­vas­sa vai­hees­sa oma osaa­mi­nen koh­taa työ­yh­tei­sön. Op­pi­mis­teh­tä­vien myö­tä ke­hi­te­tään työ­yh­tei­söä yh­des­sä. Lo­puk­si opi­taan nä­ke­mään oma työ toi­saal­ta laa­jem­man ruo­ka­ket­jun osa­na ja toi­saal­ta kas­vat­ta­ja­na ja ruo­ka­si­vis­tyk­sen edis­tä­jä­nä. Kou­lu­tus­ta­paa­mis­ten vä­lil­lä teh­dään oppimis- ja ke­hi­tys­teh­tä­viä ja tu­tus­tu­taan kir­jal­li­suu­teen. Ruu­an ar­vos­tus­ta pa­ran­ne­taan esi­mer­kik­si ruo­ka­hä­vi­kin seu­raa­mi­sel­la ja miet­ti­mäl­lä ak­tii­vi­ses­ti, mi­ten sitä voi­tai­siin vä­hen­tää ja mi­ten koko ruo­kai­lu­yh­tei­sö saa­tai­siin mu­kaan kes­tä­väm­pään ruo­kai­lu­kult­tuu­riin. Kou­lu­tus val­men­taa myös ym­pä­ris­tö­pas­sin, ra­vit­se­mus­pas­sin ja kou­lu­ruo­kai­lu­dip­lo­min suo­rit­ta­mi­seen. Väli­teh­tä­vien par­haat pa­lat ovat aina ja­os­sa seu­raa­vas­sa ta­paa­mi­ses­sa. Hy­vät käy­tän­nöt ja ide­at ja­e­taan. Kou­lu­tuk­ses­sa käy­te­tään yh­teis­toi­min­nal­li­sia työ­ta­po­ja, vuo­ro­vai­kut­tei­sia lu­en­to­ja ja ryh­mä­kes­kus­te­lu­ja, jois­sa an­ne­taan ti­laa osal­lis­tu­jien tär­keil­le asi­oil­le.

Tulokset vaikuttamaan

Ruo­ka­pal­ve­lu­pääl­li­köt toi­mi­vat yh­teys­hen­ki­löi­nä alu­eil­la ja jär­jes­tä­vät kou­lu­tus­se­mi­naa­rien puit­teet joko kun­nan ti­lois­sa tai vaik­ka­pa kyl­py­läs­sä yh­dis­tä­en op­pi­mi­sen ja vir­kis­tyk­sen. Li­säk­si alue­vas­taa­vien kans­sa on so­vit­tu jär­jes­tet­tä­väk­si päi­vän mit­tai­sia vai­kut­ta­vuus­se­mi­naa­re­ja, joi­hin kut­su­taan ruo­ka­pal­ve­lui­den si­dos­ryh­mät ja yh­teis­työ­kump­pa­nit. Osa alu­eis­ta on­kin jo saa­nut vai­kut­ta­ja­se­mi­naa­riin­sa pu­hu­jik­si kan­san­e­dus­ta­jia tai mui­ta yh­teis­kun­nal­li­sia merk­ki­hen­ki­löi­tä. Näi­den se­mi­naa­rien ta­voit­tee­na on ja­kaa kou­lu­tuk­ses­sa saa­tu­ja tu­lok­sia ken­täl­le ja li­sä­tä vuo­ro­vai­ku­tus­ta ruo­ka­pal­ve­lu­hen­ki­lös­tön ja si­dos­ryh­mien vä­lil­lä. ProTaRu -hank­keen puo­li­vä­lis­sä on ar­vi­oi­tu sen ta­voit­tei­den on­nis­tu­mis­ta ja to­teu­tu­mis­ta. Pa­lau­te­vas­taus­ten mu­kaan kou­lu­tuk­seen osal­lis­tu­neen ruo­ka­pal­ve­lu­hen­ki­lös­tön itse­ar­vos­tuk­ses­sa ja asen­noi­tu­mi­ses­sa omaan työ­hön­sä on ta­pah­tu­nut myön­teis­tä muu­tos­ta. Hei­dän osaa­mi­sen­sa yh­teis­kun­ta­vas­tuul­li­sis­sa toi­min­ta­ta­vois­sa on li­sään­ty­nyt sekä kes­tä­vien va­lin­to­jen ym­mär­rys kas­va­nut ja se nä­kyy myös muu­tok­se­na hei­dän toi­min­nas­saan työ­pai­kal­la. Kou­lu­tuk­ses­ta on saa­tu myös tai­to­ja, roh­keut­ta ja mo­ti­vaa­ti­o­ta osal­lis­tua en­tis­tä enem­män ruo­ka­kas­va­tuk­seen. Osal­lis­tu­jien pa­lau­te­vas­tauk­sis­ta il­me­nee myös, että alan am­ma­til­li­suus ja työ­hy­vin­voin­ti ovat li­sään­ty­neet ja se nä­kyy sekä am­mat­ti­yl­pey­te­nä että työs­sä viih­ty­mi­se­nä. Hy­vää ke­hi­tys­tä on ha­vait­ta­vis­sa myös ym­pä­röi­vän yh­tei­sön osoit­ta­mas­sa ar­vos­tuk­ses­sa ruo­kaa ja sen te­ki­jöi­tä koh­taan. Kou­lu­tuk­ses­sa ruo­ka­pal­ve­lun te­ki­jöil­le ja toi­mi­joil­le an­ne­taan mah­dol­li­suus op­pia ja ke­hit­tyä työs­sään. Kun itse­ar­vos­tus, osaa­mi­nen ja am­mat­ti­yl­peys kart­tu­vat, se nä­kyy vas­tuul­li­se­na ja esi­mer­kil­li­se­nä toi­min­ta­na kai­kes­sa työs­sä. ”Näin lap­set ja nuo­ret koh­taa­vat kou­lun ruo­ka­sa­lis­sa moni­o­saa­jia, jot­ka edus­ta­vat tyy­lik­kääs­ti omaa am­mat­ti­a­laan­sa, ky­ke­ne­vät vas­taa­maan ruo­kai­li­joi­den muut­tu­viin tar­pei­siin ja osaa­vat an­taa vas­tuu­ta myös ruo­kai­li­joil­le ruo­ka­si­vis­tyk­sen li­sää­mi­sek­si”, Sei­ja Lin­tu­kan­gas pai­not­taa.

Kir­joit­ta­ja: Lee­na Pac­ka­len

Kou­lu­lou­nas li­sää op­pi­lai­den hy­vin­voin­tia, kes­kit­ty­mis­ky­kyä ja ruo­ka­si­vis­tys­tä. Kuva TL.

Ra­vit­se­mus­kat­saus 1-2013Kou­lu­ruo­ka5.7.2013