Kouluruuassa riittää haastetta

Suo­ma­lai­nen kou­lu­ruo­kai­lu on so­si­aa­li­nen pal­ve­lu­in­no­vaa­tio, jos­ta voim­me ai­dos­ti olla yl­pei­tä. Jä­mäk­kä lain­sää­dän­tö tur­vaa kai­kil­le op­pi­lail­le mak­sut­to­man ate­ri­an, joka osal­taan ta­soit­taa eri­lai­sis­ta koti­taus­tois­ta tu­le­vien las­ten op­pi­mis­e­del­ly­tyk­siä. Kou­lu­ruo­ka­suo­si­tuk­set raa­mit­ta­vat ate­ri­an koos­ta­mis­ta, raa­ka-ai­nei­den laa­tua ja pal­ve­lun to­teu­tus­ta. Ope­tus­hal­li­tus on oh­jeis­ta­nut kou­lu­ruo­kai­lun kyt­ke­mis­tä eri oppi­ai­nei­siin ja kou­lu­yh­tei­söön vii­mek­si vuon­na 2010.

Täl­tä poh­jal­ta on hyvä jär­jes­tää kou­lu­ruo­kai­lua, ja op­pi­lail­la on ti­lai­suus saa­da hyvä työ­paik­ka­lou­nas! Ala­kou­lu­lai­set ja lu­ki­o­lai­set käyt­tä­vät­kin pal­ve­lua lä­hes sata­pro­sent­ti­ses­ti. Pal­ve­lua hyl­jek­sii joka kym­me­nes ylä­kou­lu­lai­nen. Vuo­den 2011 Kou­lu­ter­veys­ky­se­lyn mu­kaan kol­mas­osa heis­tä ei syö kou­lu­lou­nas­ta päi­vit­täin.

Arvostus voi lisätä ruuan maistuvuutta

Ar­vos­tus ei li­sään­ny käs­ke­mäl­lä. Sel­lai­sen, mitä ei tun­ne ko­vin hy­vin tai mikä on it­ses­tään sel­vää, voi ohit­taa ja jät­tää hyö­dyn­tä­mät­tä.

Tie­toi­suu­teen, ar­vos­tuk­siin ja op­pi­mi­seen voi­daan te­hok­kaim­min vai­kut­taa yh­des­sä te­ke­mäl­lä ja ko­ke­mal­la. Mik­ke­lin am­mat­ti­kor­ke­a­kou­lu ja VTT sel­vit­tä­vät, voi­ko kou­lu­ruo­kai­lun ti­lan­tee­seen vai­kut­taa tie­toa, eskinäistä tun­te­mis­ta ja vuo­ro­vai­ku­tus­ta li­sää­mäl­lä.

Vuo­ro­vai­ku­tus­ta on ke­hi­tet­tä­vä laa­jal­ti kou­lu­ruo­kaan liit­ty­väs­sä yh­tei­sös­sä, jo­hon kuu­lu­vat kou­lu­lais­ten li­säk­si van­hem­mat, opet­ta­jat, ruo­ka­pal­ve­lu­hen­ki­lö­kun­ta, vil­je­li­jät, ta­va­ran­toi­mit­ta­jat ja po­liit­ti­set päät­tä­jät. Kou­lu­ruo­kai­lus­ta on teh­tä­vä ”mei­dän yh­tei­nen jut­tu”.

Verkkoympäristö valjastettiin vuorovaikutukseen

Säh­köi­sen vies­tin­nän kei­not ovat olen­nai­sia, kos­ka ne liit­ty­vät nyky­kou­lu­lais­ten ar­keen. Tu­tut verk­ko­ym­pä­ris­töt, kou­lu­hal­lin­non Wil­ma-oh­jel­ma sekä VTT:n ke­hit­tä­mä Owelaverkkopalvelu, ovat kes­kei­set säh­köi­set vies­tin­tä­ka­na­vat. Owela-ym­pä­ris­töön jo­kai­sel­le kou­lul­le luo­tiin oma alue op­pi­lai­den tuo­tok­sia ja kom­men­toin­tia var­ten. Kou­lut kut­sui­vat Owelaan myös op­pi­lai­den van­hem­mat Wil­man kaut­ta.

Hank­kee­seen et­sit­tiin ver­tai­lun vuok­si ”maa­seu­tu­mai­nen” ja ”kau­pun­ki­mai­nen” ruo­ka­yh­tei­sö, Ete­lä-Sa­vos­ta ja Es­poos­ta. Alku­vai­hees­sa op­pi­lail­le teh­tiin ky­se­ly ja kou­lus­sa työs­ken­te­le­vien ai­kuis­ten kans­sa kes­kus­tel­tiin ruo­kai­lus­ta, sen oh­jauk­ses­ta ja säh­köis­ten vies­tin­tä­ka­na­vien käy­tös­tä.

Pi­lot­ti­kou­lu­jen 7-luokkalaiset työs­tä­vät vuo­den 2013 ai­ka­na ai­het­ta eri oppi­ai­neis­sa. Van­hem­pia ja päät­tä­jiä on kut­sut­tu Ruo­ka­tref­feil­le ko­ke­maan kou­lu­ruo­ka ja kes­kus­te­le­maan sii­tä. Owelassa on jo ku­via ja ta­ri­noi­ta kou­lu­ruu­as­ta ja ruo­kai­lu­ti­lan­teis­ta sekä van­hem­pien haas­tat­te­lu­ja kou­lu­ruo­ka­muis­tois­ta. Sin­ne on ikuis­tet­tu myös tu­tus­tu­mis­ret­kiä pork­ka­na- ja mai­to­ti­lal­le, ruo­ka­teh­taa­seen ja elin­tar­vi­ke­tuk­kuun. Kou­luil­la on mi­tat­tu ruo­kai­lu­ti­lo­jen melu­ta­so­ja ja mie­tit­ty kei­no­ja viih­tyi­syy­den pa­ran­ta­mi­sek­si.

Nyt on kom­men­toin­nin ja kes­kus­te­lun aika – ai­kui­set, ol­kaa hy­vät!

Kir­joit­ta­ja:
Elii­sa Kotro
pro­jek­ti­pääl­lik­kö,
Mik­ke­lin AMK
http://www.mamk.fi/tut­ki­mus_ja_ke­hi­tys/kestava_hy­vin­voin­ti/kaynnissa_ole­vat_hank­keet/kou­lu­ruo­ka

Suun­ni­tel­tu kou­lu­a­te­ria si­säl­tää pää­ruu­an li­säk­si mai­toa, lei­pää ja sa­laat­tia/tuoreannoksen. Syö­kö lap­se­si nämä kaik­ki? Kuva TL

Ra­vit­se­mus­kat­saus 1-2013Kou­lu­ruo­ka5.7.2013