Maito: yhdestä moneksi
Ennen oli vain yksi maito.
1950-luvulla oli vain yksi maito. Kulutustottumukset olivat erilaisia sen mukaan, miten paljon maitoa joi. Vielä 1980-luvulla joka neljäs aikuisista joi täysmaitoa ja noin viidennes tilamaitoa.
Tutkimuspäällikkö, dosentti Pia Jallinoja Kuluttajatutkimuskeskuksesta kiteytti maidon vuosikymmeniä sanoiksi ”yhdestä moneksi”. Hän puhui maailman maitopäivän seminaarissa. Siellä pohdittiin suomalaisen maidon menneisyyttä, nykyisyyttä ja tulevaisuutta.
– Kulutusmaito, joka sittemmin sai nimen täysmaito, sopi kaikkiin tarpeisiin: juomaksi, kahviin ja ruuanlaittoon. Nyt on toisin, Jallinoja jatkoi määrittelyään.
Jo yksin täysmaitoa on tarjolla monenlaiseen tarpeeseen erinimisinä tuotteina: vatsavaivaisille vähälaktoosisena, laktoosittomana sekä homogenoimattomana ja kahvihifistelijöille latte-maitona. Niiden lisäksi käsittelemätön täysrasvainen maito, raakamaito, on saanut omat kannattajansa. Heille raakamaito edustaa luonnollista, terveellistä, maukasta ja aitoa maitoa.
Itse asiassa lähes jokaisella maidon rasvaisuusvaihtoehdolla on oma kirjonsa kuluttajien tarpeiden mukaan luotuja tuotteita. Yhdestä maidosta on tullut monta.
Mikä ohjaa valintoja?
Ennen uskottiin lääketieteen ja ravitsemustieteen asiantuntijoita. Pohjois-Karjala -projektin myötä eläinrasvan kulutus väheni. Nyt maku- ja muut asiantuntijat haastavat lääketieteen asiantuntijuuden. Ostopäätöksen voi ratkaista maku tai terveys tai jonkin muu seikka.
Jotkut eivät juo maitoa lainkaan. Heidän osuutensa suomalaisista aikuisista on noin 25 prosenttia. Osa heistä juo piimää. Osa on siirtynyt käyttämään muita maitoa korvaavia tuotteita.
– Soijajuomaa käyttää noin neljä prosenttia suomalaisista ja muita soijavalmisteita kuusi prosenttia. Kasvissyöjistä noin puolet käyttää soijavalmisteita, Jallinoja kertoi.
Vaikka tarjonta ja kysyntä on moninaista, kuluttaja ei mieti maitovalintaansa joka kerta, vaan ostaa tuttua. Tavallinen rasvaton maito ja kevytmaito ovat meillä vielä valtamaitoja, mutta kuinka kauan perustuotteiden kuluttajia on enemmistö?
Uusien tuotteiden kokeilijat innostuvat uutuuksista ja tasapainoilevat erilaisten valintakriteerien kesken. Onko ratkaisevaa maku, elämäntyyliin sopiva tuote, terveyttä ja hyvinvointia lisäävä tuote vai mikä? Onko tulevaisuudessa uusia diagnooseja, joihin maidosta saadaan vastaus? Vai muokkaavatko kysyntää ympäristöasiat, luomun suosio tai uudenlaiset kiistat hyvistä valinnoista.
– Toivottavasti Suomeen ei ainakaan tule amerikkalaista limukulttuuria, Jallinoja toivoi.
Kirjoittaja:
Taina Luova
Ajankohtaisia lukuja
Maidontuottajien määrä on vähentynyt parin vuosikymmenen aikana viidennekseen. Siitä huolimatta tuotetun maidon määrä on pysynyt lähes samana. Maitoa on tuotettu noin 2200-2400 miljoonaa litraa vuodessa.
Lähde: www.maataloustilastot.fi

Ennen yksi maito kelpasi kaikkiin tarpeisiin, nyt valikoimaa on runsaasti mitä erilaisimpiin tarpeisiin. Kuva TL.
