Ruokakulttuuri muotoutuu perheissä

– Las­ten ruo­ka­kult­tuu­ri on pirs­ta­loi­tu­nut­ta, ker­toi ruo­ka­kult­tuu­rin pro­fes­so­ri Jo­han­na Mä­ke­lä Hel­sin­gin yli­o­pis­tos­ta Ruo­ka­ilo-se­mi­naa­ris­sa mar­ras­kuus­sa. – Toi­set lap­sis­ta ovat tai­ta­via ju­ni­o­ri­kok­ke­ja, toi­saal­ta jou­kos­sa on pal­jon osaa­mat­to­mia lap­sia. Ruo­ka­kult­tuu­ri näyt­täy­tyy eri­lai­se­na eri läh­tö­koh­dis­ta.

Lap­si­per­heis­sä ruo­ka ja ruo­kaan liit­ty­vät toi­min­not muo­dos­ta­vat suu­ren osan ar­kea. Mä­ke­län mu­kaan lap­sen syn­ty­mäl­lä on suu­ri vai­ku­tus per­heen ruo­ka­tot­tu­muk­siin ja si­säi­seen työn­ja­koon.

– Per­heel­lä on tär­keä teh­tä­vä ruo­ka­kult­tuu­rin vä­lit­tä­jä­nä, Mä­ke­lä ko­ros­ti. – Per­hei­den vä­lil­lä on kui­ten­kin suur­ta vaih­te­lua van­hem­pien tie­dois­sa ja tai­dois­sa, kaik­kea uus­a­vut­to­muu­des­ta su­per­si­tou­tu­nei­suu­teen.

Yhä aja­tel­laan, että yh­des­sä syö­vä per­he py­syy yh­des­sä. Mä­ke­lä ha­lu­aa kui­ten­kin ky­seen­a­lais­taa, edus­taa­ko se eri­tyi­ses­ti hy­vää perheyttä.  – On hyvä muis­taa, että ruo­ka on kult­tuu­ria, mut­ta toi­saal­ta se on myös polt­to­ai­net­ta.

Terveellistä kotiruokaa

Ke­vääl­lä 2012 teh­dyn sel­vi­tyk­sen mu­kaan lap­si­per­heis­sä ar­vos­te­taan koti­ruo­kaa, ruo­an ter­veel­li­syyt­tä ja ko­ti­mai­suut­ta. Myös val­mis- ja nou­to­ruo­ka hy­väk­sy­tään ylei­ses­ti lap­si­per­heis­sä. Mä­ke­län mie­les­tä oli mie­len­kiin­tois­ta, ett­ei ruo­an eko­lo­gi­suus nous­sut ar­vos­tuk­sis­sa kym­me­nen kär­keen.

Nuor­ten kes­kuu­des­sa teh­dyn sel­vi­tyk­sen mu­kaan ko­dil­la on kes­kei­nen osa ruo­ka­kas­va­tuk­ses­sa. Nuo­ret ar­vos­ta­vat koti­ruo­kaa ja per­heen yh­tei­siä ruo­ka­het­kiä. Myös ka­ve­reil­la on suu­ri vai­ku­tus nuor­ten ruo­ka­tot­tu­muk­siin.

Mä­ke­lä nos­ti esiin kou­lu­ruo­an ar­vos­tuk­sen. – Vaik­ka usein pu­hu­taan, ett­ei­vät nuo­ret syö kou­lus­sa, van­hem­mat op­pi­laat ar­vos­ta­vat kou­lu­ruo­kaa hy­vin ylei­ses­ti. Nuo­ret saat­ta­vat ko­ros­taa omaa pää­tän­tä­val­taan­sa jos­sain vai­hees­sa jät­tä­mäl­lä ruo­an syö­mät­tä, mut­ta moni pa­laa ta­kai­sin kou­lu­ruo­an pa­riin myö­hem­min.

Lapset kauhan varteen? 

Las­ten osal­li­suus per­heen ruo­ka­ta­lou­teen jää usein vä­häi­sek­si. – Pöy­dän kat­ta­mi­nen saat­taa olla ai­noa muo­to, jol­la lap­si pää­see osal­li­sek­si ruo­an­val­mis­tuk­seen, huo­maut­ti Mä­ke­lä. Lap­set ja nuo­ret ovat ak­tii­vi­sia luo­maan omaa ruo­ka­kult­tuu­ri­aan. So­si­aa­li­nen me­dia on teh­nyt omien ku­vien ja vi­de­oi­den ja­ka­mi­ses­ta help­poa.  Sitä kaut­ta ruo­kaan liit­ty­vät il­mi­öt le­vi­ä­vät no­pe­as­ti nuor­ten kes­ken.

Minkä lapsena oppii

Se­mi­naa­ris­sa pu­hu­nut Mai­to­lä­het­ti­läs, lail­lis­tet­tu ra­vit­se­mus­te­ra­peut­ti Kati Lai­ne muis­tut­ti, että ruo­ka- ja lii­kun­ta­tot­tu­muk­set muo­tou­tu­vat jo var­hain. – Esi­mer­kik­si lap­se­na opit­tu mai­don käyt­tö jat­kuu usein ai­kui­se­na­kin. Myös lii­kun­nal­li­nen elä­män­tapa on hel­poin­ta omak­sua lap­suu­des­sa.

Kir­joit­ta­ja:

ETM Sai­la Paa­vo­la

Läh­de:

Ruo­ka­kult­tuu­rin pro­fes­so­ri Jo­han­na Mä­ke­län esi­tys ”Mai­toa ja uppo­mu­nia – Las­ten ruo­ka­kult­tuu­ri Suo­mes­sa” ja Mai­to­lä­het­ti­läs, TtM Kati Lai­neen esi­tys ”Mai­don ja lii­kun­nan ter­veys­vai­ku­tuk­set lap­sen kas­vul­le” Ruo­ka­kou­lu­hank­keen Ruo­ka­ilo-se­mi­naa­ris­sa mar­ras­kuus­sa 2013

Mikä Ruokakoulu on?

4H-yh­dis­tys­ten jär­jes­tä­mis­sä Ruo­ka­kou­luis­sa lap­set op­pi­vat ter­veel­li­sen ruo­ka­va­li­on ja lii­kun­nan mer­ki­tys­tä haus­kal­la ja hel­pol­la ta­val­la. Ruo­ka­kou­lut ovat uu­den­lai­nen kei­no las­ten ruo­ka­kas­va­tuk­seen. Lisä­tie­to­ja www.ruo­ka­kou­lu.fi ja www.matskolan.fi.

Ruo­ka­kou­lus­sa lap­set pää­se­vät val­mis­ta­maan ruo­kaa itse. Kuva Ruo­ka­kou­lu-hank­kees­ta. Ku­vaa­ja: Anne-Lene Riber

Ruo­ka­kou­lu – Matskolan -han­ke ta­voit­ti tänä vuon­na yli 500 las­ta.

Ra­vit­se­mus­kat­saus 2-2013Mitä suo­ma­lai­set syö­vät?10.12.2013