Monessa tutkimuksessa on selvitetty ravitsemustiedon merkitystä ruoanvalinnassa, mutta tietoa ei ole kerätty riittävästi aidoissa valintaympäristöissä. Väitöstutkimuksessa tarkasteltiin kuluttajien käyttäytymistä päivittäistavarakaupassa painonhallinnan näkökulmasta. Yhtenä tavoitteena oli tutkia, mikä merkitys ravitsemustiedolla on kuluttajien tuotevalinnoissa.
Kuluttajalla on monentasoista ravitsemustietoa. Pelkästään tietoa omaksumalla kuluttaja ei tee terveellisiä ruokavalintoja, jos ei ole motivoitunut eikä osaa tulkita saamaansa tietoa ostoksia tehdessään.
Painonhallintaa edistäviä tuotevalintoja on vaikea tehdä ilman tietoa. Kuluttajalle pitää osata viestiä tehokkaasti ja vaikuttavasti tuotteiden ravitsemusominaisuuksista. Tässä on hyvä hyödyntää uusia markkinointitapoja ja tukea jokaisen yksilöllisiä terveyttä edistäviä valintoja.
Monenlaista havainnointia
Tutkimusta varten jaettiin 1000 kyselylomaketta K-Citymarketissa Kuopiossa. Lomakkeen palauttaneista valittiin 36 painonhallintaa tavoittelevaa 18–65-vuotiasta koehenkilöä.
Kenttätutkimus tehtiin keväällä 2010 samassa kaupassa. Menetelminä käytettiin langatonta audio-visuaalista havainnointia, ääneen ajattelua, haastatteluja ja ravitsemustietokyselyä.
Koehenkilöille annettiin 11 tuoteryhmän ostoslista kaksi kertaa. Aluksi heitä pyydettiin valitsemaan kustakin tuoteryhmästä tyypillisimmin käyttämänsä tuote. Tämän jälkeen he valitsivat painonhallintaan sopivat tuotteet samoista 11 tuoteryhmästä.
Naisilla on enemmän tietoa
Ravitsemustiedon taso vaihteli koehenkilöiden välillä. Naisilla se oli hieman parempi kuin miehillä.
Kuluttajien tietämys ravitsemussuosituksista oli melko hyvä. Kuitenkin esimerkiksi rasvaan liittyvistä ravitsemussuosituksista tiedettiin muita kyselyn osa-alueita heikommin. Tiedon taso yksityiskohtaisista ravitsemusasioista oli heikko erityisesti tuotteiden energiasisältöjen osalta.
Tuttuus helpottaa arviointia
Selkeää yhteyttä ravitsemustiedon ja tuotevalintojen välillä ei tutkimuksessa löydetty. Kuluttajien tekemä energiavähennys kahden ostotehtävän välillä oli huomattavasti suurempi niillä, jotka valitsivat ensimmäisessä ostotehtävässä runsasenergisiä tuotteita kuin niillä, jotka valitsivat vähäenergisiä tuotteita.
Painonhallintaan valitut tuotteet olivat kuluttajille oudompia. He eivät osanneet arvioida niiden energiamääriä yhtä hyvin kuin tuttujen tuotteiden energiamääriä. Kuitenkin kuluttajat osasivat tunnistaa painonhallintaan sopivia vähäenergisiä vaihtoehtoja heille tuttujen tuotteiden joukosta riippumatta ravitsemustiedon tasosta. Mitä tutumpia valitut tuotteet olivat, sitä helpompi kuluttajien oli arvioida niiden energiasisältöjä. Saadut tulokset vahvistavat aiempia tuloksia siitä, että tuttuus on tärkeä tekijä tuotevalinnoissa.
Kirjoittaja:
FT, FM, TtM Anna-Maria Saarela
Lähde:
Anna-Maria Saarelan väitös 27.9. Itä-Suomen yliopistossa ”Päivittäistavarakauppa kuluttajien ruoan valintaympäristönä painonhallinnan näkökulmasta”
Saarela A-M, Kantanen T, Lapveteläinen A, Mykkänen H, Karppinen H, Rissanen R. Combining Verbal Analysis Protocol and Wireless Audio-Visual Observation to Examine Consumers’ Supermarket Shopping Behavior. International Journal of Consumer Studies. doi: 10.1111/ijcs.12022, 2013.
Saarela A-M. Change of Behavior when Selecting Food Products in a Supermarket Environment after Reminding Consumers about Weight Management. Public Health Nutrition. doi:10.1017/S136898001300044X, 2013.
Saarela A-M, Lapveteläinen A, Mykkänen H, Kantanen T, Rissanen R. Real-Life Setting in Data Collection: the Role of Nutrition Knowledge whilst Selecting Food Products for Weight Management Purposes in a Supermarket Environment. Appetite. Vol 71, 1, p. 196–208, doi: 10.1016/j.appet.2013.08.014, 2013.
Saarela A-M, Keinänen A-R, Rissanen R. Energy profiles and Nutrition Information in Food Product Categories Selected in Finnish grocery stores, Considered from a Weight Management Perspective. Journal of Research for Consumers. 21: 1-17, 2012.
Ravitsemuskatsaus 2-2013Mitä suomalaiset syövät?10.12.2013