Motivaatio ja tieto auttavat terveellisiin valintoihin

Mo­nes­sa tut­ki­muk­ses­sa on sel­vi­tet­ty ra­vit­se­mus­tie­don mer­ki­tys­tä ruo­an­va­lin­nas­sa, mut­ta tie­toa ei ole ke­rät­ty riit­tä­väs­ti ai­dois­sa va­lin­ta­ym­pä­ris­töis­sä. Väi­tös­tut­ki­muk­ses­sa tar­kas­tel­tiin ku­lut­ta­jien käyt­täy­ty­mis­tä päi­vit­täis­ta­va­ra­kau­pas­sa pai­non­hal­lin­nan näkö­kul­mas­ta. Yh­te­nä ta­voit­tee­na oli tut­kia, mikä mer­ki­tys ra­vit­se­mus­tie­dol­la on ku­lut­ta­jien tuo­te­va­lin­nois­sa.

Ku­lut­ta­jal­la on mo­nen­ta­sois­ta ra­vit­se­mus­tie­toa. Pel­käs­tään tie­toa omak­su­mal­la ku­lut­ta­ja ei tee ter­veel­li­siä ruo­ka­va­lin­to­ja, jos ei ole mo­ti­voi­tu­nut eikä osaa tul­ki­ta saa­maan­sa tie­toa os­tok­sia teh­des­sään.

Pai­non­hal­lin­taa edis­tä­viä tuo­te­va­lin­to­ja on vai­kea teh­dä il­man tie­toa. Ku­lut­ta­jal­le pi­tää osa­ta vies­tiä te­hok­kaas­ti ja vai­kut­ta­vas­ti tuot­tei­den ra­vit­se­mus­o­mi­nai­suuk­sis­ta. Täs­sä on hyvä hyö­dyn­tää uu­sia mark­ki­noin­ti­ta­po­ja ja tu­kea jo­kai­sen yk­si­löl­li­siä ter­veyt­tä edis­tä­viä va­lin­to­ja.

Monenlaista havainnointia 

Tut­ki­mus­ta var­ten ja­et­tiin 1000 ky­se­ly­lo­ma­ket­ta K-City­mar­ke­tis­sa Kuo­pi­os­sa. Lo­mak­keen pa­laut­ta­neis­ta va­lit­tiin 36 pai­non­hal­lin­taa ta­voit­te­le­vaa 18–65-vuotiasta koe­hen­ki­löä.

Kent­tä­tut­ki­mus teh­tiin ke­vääl­lä 2010 sa­mas­sa kau­pas­sa. Me­ne­tel­mi­nä käy­tet­tiin lan­ga­ton­ta au­dio-vi­su­aa­lis­ta ha­vain­noin­tia, ää­neen ajat­te­lua, haas­tat­te­lu­ja ja ra­vit­se­mus­tie­to­ky­se­lyä.

Koe­hen­ki­löil­le an­net­tiin 11 tuo­te­ryh­män os­tos­lis­ta kak­si ker­taa. Aluk­si hei­tä pyy­det­tiin va­lit­se­maan kus­ta­kin tuo­te­ryh­mäs­tä tyy­pil­li­sim­min käyt­tä­män­sä tuo­te. Tä­män jäl­keen he va­lit­si­vat pai­non­hal­lin­taan so­pi­vat tuot­teet sa­mois­ta 11 tuo­te­ryh­mäs­tä.

Naisilla on enemmän tietoa 

Ra­vit­se­mus­tie­don taso vaih­te­li koe­hen­ki­löi­den vä­lil­lä. Nai­sil­la se oli hie­man pa­rem­pi kuin mie­hil­lä.

Ku­lut­ta­jien tie­tä­mys ra­vit­se­mus­suo­si­tuk­sis­ta oli mel­ko hyvä. Kui­ten­kin esi­mer­kik­si ras­vaan liit­ty­vis­tä ra­vit­se­mus­suo­si­tuk­sis­ta tie­det­tiin mui­ta ky­se­lyn osa-alu­ei­ta hei­kom­min. Tie­don taso yk­si­tyis­koh­tai­sis­ta ra­vit­se­mus­a­si­ois­ta oli heik­ko eri­tyi­ses­ti tuot­tei­den ener­gi­a­si­säl­tö­jen osal­ta.

Tuttuus helpottaa arviointia 

Sel­ke­ää yh­teyt­tä ra­vit­se­mus­tie­don ja tuo­te­va­lin­to­jen vä­lil­lä ei tut­ki­muk­ses­sa löy­det­ty. Ku­lut­ta­jien te­ke­mä ener­gi­a­vä­hen­nys kah­den osto­teh­tä­vän vä­lil­lä oli huo­mat­ta­vas­ti suu­rem­pi niil­lä, jot­ka va­lit­si­vat en­sim­mäi­ses­sä osto­teh­tä­väs­sä run­sas­e­ner­gi­siä tuot­tei­ta kuin niil­lä, jot­ka va­lit­si­vat vähä­e­ner­gi­siä tuot­tei­ta.

Pai­non­hal­lin­taan va­li­tut tuot­teet oli­vat ku­lut­ta­jil­le ou­dom­pia. He ei­vät osan­neet ar­vi­oi­da nii­den ener­gi­a­mää­riä yhtä hy­vin kuin tut­tu­jen tuot­tei­den ener­gi­a­mää­riä. Kui­ten­kin ku­lut­ta­jat osa­si­vat tun­nis­taa pai­non­hal­lin­taan so­pi­via vähä­e­ner­gi­siä vaih­to­eh­to­ja heil­le tut­tu­jen tuot­tei­den jou­kos­ta riip­pu­mat­ta ra­vit­se­mus­tie­don ta­sos­ta. Mitä tu­tum­pia va­li­tut tuot­teet oli­vat, sitä hel­pom­pi ku­lut­ta­jien oli ar­vi­oi­da nii­den ener­gi­a­si­säl­tö­jä. Saa­dut tu­lok­set vah­vis­ta­vat ai­em­pia tu­lok­sia sii­tä, että tut­tuus on tär­keä te­ki­jä tuo­te­va­lin­nois­sa.

Kir­joit­ta­ja:

FT, FM, TtM Anna-Ma­ria Saa­re­la

Läh­de:

Anna-Ma­ria Saa­re­lan väi­tös 27.9. Itä-Suo­men yli­o­pis­tos­sa ”Päi­vit­täis­ta­va­ra­kaup­pa ku­lut­ta­jien ruo­an va­lin­ta­ym­pä­ris­tö­nä pai­non­hal­lin­nan näkö­kul­mas­ta

Saa­re­la A-M, Kan­ta­nen T, Lap­ve­te­läi­nen A, Myk­kä­nen H, Karp­pi­nen H, Ris­sa­nen R. Combining Verbal Analysis Protocol and Wireless Au­dio-Visual Observation to Examine Consumers’ Su­per­mar­ket Shopping Behavior. International Journal of Consumer Studies. doi: 10.1111/ijcs.12022, 2013.

Saa­re­la A-M. Change of Behavior when Selecting Food Products in a Su­per­mar­ket Environment after Reminding Consumers about Weight Ma­na­ge­ment. Public Health Nutrition. doi:10.1017/S136898001300044X, 2013. 

Saa­re­la A-M, Lap­ve­te­läi­nen A, Myk­kä­nen H, Kan­ta­nen T, Ris­sa­nen R. Real-Life Setting in Data Collection: the Role of Nutrition Knowledge whilst Selecting Food Products for Weight Ma­na­ge­ment Purposes in a Su­per­mar­ket Environment. Appetite. Vol 71, 1, p. 196–208, doi: 10.1016/j.appet.2013.08.014, 2013.

Saa­re­la A-M, Kei­nä­nen A-R, Ris­sa­nen R. Energy profiles and Nutrition Information in Food Product Categories Selected in Finnish grocery stores, Considered from a Weight Ma­na­ge­ment Perspective. Journal of Research for Consumers. 21: 1-17, 2012.

FT, TtM, FM Anna-Ma­ria Saa­re­la työs­ken­te­lee leh­to­ri­na Savonia-AMK:ssa. Ku­vaa­ja: Rai­ja Tör­rö­nen, UEF.

Ra­vit­se­mus­kat­saus 2-2013Mitä suo­ma­lai­set syö­vät?10.12.2013